Ρεπορτάζ

Τι μάθαμε για εσάς!

Η Μαρία Φαραντούρη στον Ιανό

Kατάμεστος ο χώρος του Ιανού το βράδυ της Τετάρτης, 30 Μαρτίου. Και πώς όχι, τη στιγμή που η Μαρία Φαραντούρη βρέθηκε επί σκηνής όχι με την ορχήστρα της, αλλά με τον εικαστικό και συγγραφέα, Ανδρέα Μαράτο εκ δεξιών της και τη δημοσιογράφο, Τασούλα Επτακοίλη εξ αριστερών της.

«Πώς είναι δυνατόν μία χώρα που καταρρέει οικονομικά να εξακολουθεί να μας συγκινεί όλους μέσα από τη φωνή της Μαρίας Φαραντούρη και να μεταδίδει ακόμα τέτοια πνευματικότητα ο πολιτισμός της»

Με αυτό το σχόλιο της εφημερίδας «Le monde» άνοιξε η συντονίστρια της εκδήλωσης, Τασούλα Επτακοίλη τη βραδιά, ενώ λίγο αργότερα ο Ανδρέας Μαράτος κατόρθωσε το αδύνατο, να χωρέσει το καλλιτεχνικό μέγεθος της Μαρίας Φαραντούρη μέσα σε ελάχιστα λεπτά, αιτιολογώντας τους χαρακτηρισμούς που της έχουν κατά καιρούς αποδοθεί.. «Τζόαν Μπαέζ της Μεσογείου» και «Μαρία Κάλλας των φτωχών»!

Διά στόματος Μαράτου πληροφορηθήκαμε πως ο Μίκης Θεοδωράκης έλεγε πάντα: «Κανείς δεν μπορεί να τη μιμηθεί», ενώ ο Μάνος Χατζιδάκις, κάθε φορά που ήθελε να την «δανειστεί» για κάποια συναυλία ή ηχογράφηση έλεγε «Θέλω να δανειστώ το βιολοντσέλο σας». «Η συνεπής στάση της απέναντι στην τέχνη την έκανε να επιδείξει σταθερότητα και απέναντι στην ίδια τη ζωή με τις ιδέες και τη συμπεριφορά της. Γι' αυτό και απολύτως δίκαια έγινε η «Ιέρεια του έργου του Μίκη Θεοδωράκη».

Αμέσως μετά, το λόγο πήρε η ίδια ξεκινώντας και υπερτονίζοντας το ρόλο της δυναμικής, πλην διακριτικής της μητέρας, Ελένης, η οποία υπήρξε ο φύλακας- άγγελός της.

«Η μητέρα μου επεξέτεινε το προσωπικό μου παραμύθι, ποτέ δεν προσπάθησε να με αποτρέψει να ακολουθήσω το δρόμο του τραγουδιού, το αντίθετο μάλιστα! Την πρώτη μεγάλη της χαρά την έλαβε, όταν ο Μίκης τής είπε: Το μωρό σας θα το αναλάβω εγώ! Θα γίνει η ιέρειά μου!».

Θυμήθηκε το μακρινό παρελθόν, αν και καθόλου παρελθοντολάγνος, τότε που η συμμαθήτριά της και μετέπειτα φωτογράφος, Νίκη Τυπάλδου, τής έβαλε την ιδέα να πάει στο Σύλλογο Φίλων Ελληνικής Μουσικής, που διηύθυνε ο Ζάκης Κουνάδης. Εκείνη πηγαίνει και αφού τραγουδάει το «La novia», ο Μάνος Λοϊζος της λέει : «Γιατί δεν μαθαίνεις ένα ελληνικό τραγούδι, τον "Καημό" ας πούμε»; Τον μαθαίνει και ξαναπάει ..Γίνεται μέλος της χορωδίας τους.

Από εκεί περνούν αρκετά ονόματα της ελληνικής μουσικής σκηνής, όπως ο Σαββόπουλος, ο Μαρκόπουλος, ο Μητροπάνος και βέβαια εκεί γίνεται η γνωριμία με το μουσικό πατέρα της, Μίκη Θεοδωράκη.

«Το τραγούδι που δημιουργούμε θέλω να μας κάνει να θυμόμαστε και όχι να ξεχνάμε», λέει ο Μίκης, αλλά εκείνη δεν μπορεί να το καταλάβει… Καταλαβαίνει όμως απόλυτα στο «Μαουτχάουζεν» ότι η μνήμη είναι συλλογική! «Σημείωσε την ημερομηνία στην παρτιτούρα, γιατί θα σε ακολουθεί μια ζωή», της λέει ο Θεοδωράκης στις πρόβες…

Με την επιβολή της Δικτατορίας και με την παραγγελιά του Μίκη: «Πάρε όποιον μπορείς μαζί σου και φύγετε», πηγαίνει στο Παρίσι με τον πιανίστα Γιάννη Διδίλη. Καταφθάνει η Μελίνα από την Αμερική, υιοθετούνται απ' όλη την πνευματική ηγεσία της Ευρώπης και ξεκινάνε περιοδεία σε ολόκληρη την υφήλιο.

Γνωρίζει λαμπρές προσωπικότητες της εποχής, όπως τον Φιντέλ Κάστρο στην Κούβα, όπου τους βρήκε το ξημέρωμα με τον χειμαρρώδη Μίκη να συζητάνε ενώπιον όλων, τον Πολ Μακάρτνεϊ και τον Τζον Λένον από τους θρυλικούς Μπιτλς στο στούντιο «Apple» στο Λονδίνο, μέσω του Αλέξη Μάρδα, τον Πάμπλο Νερούδα, τον Φρανσουά Μιτεράν, ο οποίος βρέθηκε στο στούντιο την ώρα της πρόβας του «Κάντο Χενεράλ».

Κατόπιν, αναφέρθηκε στον έτερο πατέρα της, τον ευαίσθητο Μάνο Χατζιδάκι!

«Ο Μάνος είχε μία μαγεία, ο τρόπος που μιλούσε σε καθήλωνε! Πριν από κάθε παρουσίαση έργου του ήθελε να δημιουργεί ατμόσφαιρα. Τη θεωρούσε πολύ σημαντικό κομμάτι της πορείας του!».

Ώσπου φθάσαμε και στην εποχή όπου δέχθηκαν πρόσκληση από το Δήμο της Φλωρεντίας, προκειμένου να δώσουν συναυλία στο Palazzo Vecchio.

Στην προσπάθειά της να βρει Έλληνες φοιτητές που θα μετέφραζαν τη μελοποιημένη ποίηση που ερμήνευε, συναντά τον μετέπειτα σύζυγό της Τηλέμαχο Χυτήρη, ο οποίος μαζί με τον πατέρα του τσεμπαλίστα, Μάρκελλου Χρυσικόπουλου, προσφέρονται να τη βοηθήσουν και να διαβάσουν στο θέατρο τα ποιήματα.

Η Μαρία Φαραντούρη στο τελείωμα της τετ α τετ συζήτησής της με την Τασούλα Επτακοίλη έκανε λόγο για το μόλις πριν από λίγες μέρες κυκλοφορηθέν διπλό cd, «Φύλαξα τ' όνειρο», με τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη και τη συμμετοχή των: Σωκράτη Μάλαμα, Αλκίνοου Ιωαννίδη, Γιάννη Χαρούλη και της δική της βέβαια, ενώ δήλωσε πως από τούδε και στο εξής επιθυμεί να επικεντρωθεί στα νέα παιδιά, που θα θελήσουν να ασχοληθούν με το ελληνικό τραγούδι!

Η βραδιά της Τετάρτης, δεν θα μπορούσε παρά να έχει μουσικό φινάλε!

Έτσι, ταλαντούχοι μαθητές από το Μουσικό Σχολείο Πειραιά με τη Λαϊκή Ορχήστρα τους και υπό την καθοδήγηση του μουσικού δασκάλου τους , Φάνη Σταυρακάκη, μάς χάρισαν τον «Δραπέτη» και τον «Αντώνη» από τον κύκλο «Μαουτχάουζεν», ενώ αμέσως μετά τα δίδυμα αδέλφια, Μιχάλης και Παντελής Καλογεράκης ερμήνευσαν μαζί με τη Μαρία Φαραντούρη «Τα πατώματα», ένα ποιητικό κείμενο του Μπέρτολτ Μπρεχτ, μελοποιημένο από το Μιχάλη Καλογεράκη.

Πιο λυρική νότα στη βραδιά έδωσε η Αργυρώ Καπαρού, προσκεκλημένη της Μαρίας Φαραντούρη, η οποία ερμήνευσε με την πάντα αισθησιακή φωνή της την «Εποχή της αγάπης» σε μελωδία Μάνου Χατζιδάκι και στίχους Λίνας Νικολακοπούλου αλλά και ο ιδιαίτερα εκφραστικός Πάνος Μπούσαλης, χαρίζοντάς μας το «Πώς να σωπάσω» σε μουσική Σταύρου Ξαρχάκου και στίχους Κώστα Κινδύνη.

Η μεγάλη έκπληξη έμεινε για το τέλος, όπου η Μαρία Φαραντούρη από τη θέση της πήρε το μικρόφωνο και μάς συνεπήρε με το κομμάτι «Οι στίχοι αυτοί», σε ποίηση Μανώλη Αναγνωστάκη και μουσική βεβαίως Μίκη Θεοδωράκη.

Επιλογικά, να αναφέρω ότι μέσα στο συνωστισμένο πλήθος κατάφερα να διακρίνω τη στιχουργό Λίνα Νικολακοπούλου, την ποιήτρια Βέρα Βασιλείου-Πέτσα, την καθηγήτρια και φίλη της Μαρίας Φαραντούρη από τα δύσκολα ακόμα χρόνια της Επταετίας, Τζέλα Σκούρα και βεβαίως τον Τηλέμαχο Χυτήρη ο οποίος δεν έφυγε λεπτό από κοντά της!

Ρεπορτάζ: Μίνα Μαύρου

    ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

    Η Μαρία Φαραντούρη στον Ιανό
    Η Μαρία Φαραντούρη στον Ιανό
    Η Μαρία Φαραντούρη στον Ιανό
    Η Μαρία Φαραντούρη στον Ιανό
    Η Μαρία Φαραντούρη στον Ιανό
    Η Μαρία Φαραντούρη στον Ιανό
    Η Μαρία Φαραντούρη στον Ιανό
    Η Μαρία Φαραντούρη στον Ιανό
    Η Μαρία Φαραντούρη στον Ιανό
    Η Μαρία Φαραντούρη στον Ιανό
    Η Μαρία Φαραντούρη στον Ιανό
    Μοιραστείτε το άρθρο:

    Σχολιάστε

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

    Πέθανε ο στιχουργός των μεγάλων λαϊκών επιτυχιών Σπύρος Γιατράς

    Έφυγε από τη ζωή ο σπουδαίος στιχουργός Σπύρος Γιατράς.

    Συνέχεια

    ΣΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΛΕΜΕ ΝΑΙ - Αφιέρωμα στους Θεσσαλούς δημιουργούς

    Τους Θεσσαλούς δημιουργούς τιμά η εκπομπή, "Στα Τραγούδια Λέμε Ναι", με τη Ναταλία...

    Συνέχεια

    Έρχεται το «Mέσα από τις φωνές των φίλων» των Πυξ Λαξ

    Με αφορμή τα τριάντα χρόνια πορείας των Πυξ Λαξ, κυκλοφορεί τη Παρασκευή 16 Απριλίου ένα εξαιρετικό album «...

    Συνέχεια

    ΣΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΛΕΜΕ ΝΑΙ - Αφιέρωμα στον Αλέκο Σακελλάριο

    Στον Αλέκο Σακελλάριο είναι αφιερωμένη η εκπομπή «Στα Τραγούδια Λέμε ΝΑΙ», με τη Ναταλία...

    Συνέχεια

    «Έφυγε» από κορωνοϊό ο τραγουδιστής Λευτέρης Μυτιληναίος

    Πέθανε από κορωνοϊό σε ηλικία 75 ετών ο Λευτέρης Μυτιληναίος, ένας από τους σπουδαίους τραγουδιστές της δεκαετίας του...

    Συνέχεια

    «ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΜΑΣ ΡΕ ΠΑΙΔΙΑ»- Αφιέρωμα στον Κώστα Μακεδόνα

    Στον Κώστα Μακεδόνα, τον δημοφιλή ερμηνευτή με την ξεχωριστή διαδρομή στον καλλιτεχνικό χώρο, είναι...

    Συνέχεια

    ΣΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΛΕΜΕ ΝΑΙ- Αφιέρωμα στον Δημήτρη Μητροπάνο

    Tα χνάρια του αξέχαστου Δημήτρη Μητροπάνου ακολουθεί η εκπομπή "Στα Τραγούδια Λέμε Ναι" αυτό το...

    Συνέχεια

    Ενημέρωσαν τον Γ. Σγουράκη πως κόβουν το «Μονόγραμμα» από την ΕΡΤ!

    Με 39 χρόνια παρουσίας στην ελληνική Τηλεόραση, η βραβευμένη από την Ακαδημία Αθηνών εκπομπή “Μονόγραμμα” σταματάει...

    Συνέχεια

    Η Γλυκερία στην Αυλή των χρωμάτων

    Ένα ξεχωριστό αφιέρωμα στους Μικρασιάτες συνθέτες, Τούντα, Παπάζογλου και Σκαρβέλη με την...

    Συνέχεια

    Καραϊνδρου για Αναστασία Ζαννή: «Η επιλογή δείχνει έλλειψη σεβασμού απέναντι στην τέχνη»

    Με ένα βίντεο της Μαρίας Κάλλας να ερμηνεύει την Casta Diva του Βellini και ένα συνοπτικό...

    Συνέχεια