Kλεονίκη Δεμίρη: «Το ταλέντο και το πόσο έχεις δουλέψει είναι η... μαγική συνταγή για την επαφή με τον κόσμο»
Γράφει η Μίνα Μαύρου
«Mε το ίδιο πάθος που απολαμβάνω ένα βαλς, όταν περπατάω στο έρημο κέντρο της Αθήνας, απολαμβάνω και ένα τσα -τσα που σιγοτραγουδάει η αισιόδοξη πλευρά μου, ένα τάγκο που πάντα θέλω να μάθω να χορεύω, μια μποσανόβα που συνοδεύει τα ταξίδια μου και ένα χασάπικο που ξεπροβάλλει τις νύχτες του καλοκαιριού», μάς λέει μεταξύ άλλων η ταλαντούχα ερμηνεύτρια Κλεονίκη Δεμίρη, που εδώ και λίγο καιρό μάς συστήνει τη "Μαγική Συνταγή", την πρώτη της δισκογραφική δουλειά...
Παράλληλα, μας μιλά για τα 20 χρόνια στην ιστορική Χορωδία της ΕΡΤ, για τη σπουδαιότητα της συναυλιακής πορείας και της αισθητικής στη ζωή του καλλιτέχνη και, επειδή παίρνει πάντα το καλό μήνυμα μέσα από τις δυσκολίες, κλείνει την κουβέντα μας- πώς αλλιώς- με τη μουσική και τους στίχους της από το πιο αισιόδοξο κομμάτι του δίσκου που, εν μέσω κορονοϊού, έχει γίνει viral!
Αγαπητή Κλεονίκη, εδώ και λίγο καιρό κρατάς ανά χείρας την πρώτη σου δισκογραφική δουλειά, με τίτλο «Μαγική Συνταγή». Κάνε μας τις πρώτες συστάσεις.
Εδώ και τρεις μήνες περίπου η πρώτη μου προσωπική δουλειά που προετοιμαζόταν τρία χρόνια, είναι στα χέρια μου και είμαι πολύ χαρούμενη γι' αυτό!
Στη «Μαγική Συνταγή», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μετρονόμος, καταθέτουν την έμπνευσή τους 15 δημιουργοί που με εμπιστεύθηκαν, με στήριξαν και τους ευχαριστώ πολύ! Κάποιοι ήταν συνεργάτες και φίλοι και κάποιους τους γνώρισα, με την αφορμή αυτού του άλμπουμ.
Δεν σου κρύβω ότι προσπάθησα να μην ακούσω απόψεις για το πώς πρέπει να γίνει η πρώτη μου προσωπική δισκογραφική δουλειά. Τη συνταγή την έφτιαξα με οδηγό μόνο την βαθειά μου επιθυμία και τι πραγματικά μου άρεσε από το πρώτο άκουσμα, χωρίς κανένα άλλο κριτήριο. Όπως είδες, συμμετέχουν πρωτοεμφανιζόμενοι στη δισκογραφία δημιουργοί και αυτό ήταν και ένας από τους στόχους μου. Στη χώρα μας δυστυχώς δεν προβάλλεται εύκολα το νέο υλικό ή μάλλον θα έλεγα ελάχιστα και με πολύ μεγάλη προσπάθεια. Γι' αυτό ως κοινό θα ήταν καλό να ψάχνουμε νέο υλικό και να ζητάμε από το ραδιόφωνο να το ακούμε. Κρατάω λοιπόν στα χέρια μου ένα άλμπουμ με 14 τραγούδια και μια σειρά δημιουργών που αγαπάω πολύ τη δουλειά τους.
Κάτι που μου άρεσε πάρα πολύ είναι ότι η πρώτη παρουσίαση του δίσκου έγινε στη γενέτειρά σου, τη Λάρισα. Σήμα κατατεθέν για την πορεία μας ο τόπος καταγωγής μας;
Η Λάρισα είναι η γενέτειρά μου και την αγαπάω για τους ανθρώπους της, για τη χαρά που μου δίνουν, όποτε τους ανταμώνω. Ο κάμπος είναι σαν ανοιχτή θάλασσα! Έτσι τον έβλεπα από μικρή και έτσι ακριβώς είναι και οι άνθρωποί του! Ανοιχτοί, ζεστοί και γενναιόδωροι! Αυτό δεν είναι μόνο γνώμη δική μου, επειδή είμαι από εκεί.
Από τη Λάρισα ξεκίνησε η ιδέα αυτού του άλμπουμ, ακούγοντας τραγούδια της συντοπίτισσάς μου, Βιργινίας Καραγιώργου, σε στίχους της επίσης Λαρισαίας Κατερίνας Καναβούρα. Επιπλέον, από τον τόπο μας είναι άλλοι δύο από τους δημιουργούς του δίσκου. Ο συνθέτης, Γιάννος Αιόλου, και ο Θάνος Ζήσης που έγραψε τους στίχους του "Ιl sogno", του ιταλικού κομματιού που υπάρχει στο cd.
Έτσι, λοιπόν, αποφάσισα να παρουσιάσω πρώτα το δίσκο μου στη Λάρισα και τα κατάφερα οριακά, προτού αλλάξει τόσο ριζικά η ζωή μας... Στις 4 Μαΐου θα γινόταν η επίσημη παρουσίαση στην Αθήνα, αλλά δυστυχώς αναβάλλεται, μέχρι να δούμε την εξέλιξη όλης αυτής της άσχημης κατάστασης.
Γνωρίζοντάς σε, έχω να πω ότι αυτή η δουλειά είναι ο καθρέφτης σου. Είσαι άνθρωπος πολυεπίπεδος και ευρηματικός! Ερώτηση: Εσύ πού διακρίνεις πιο εύκολα τον εαυτό σου, σε ένα βαλς, σε ένα τάγκο, σε μία μποσανόβα ή σε ένα χασάπικο;
Το ξέρεις καλά ότι δεν ησυχάζω με τίποτα! Οι νέες ιδέες με κατατρέχουν ακόμη και στον ύπνο μου! (Γέλια). Ψάχνω συνεχώς και ανακαλύπτω πράγματα που με ενδιαφέρουν στη μουσική! Έτσι ήμουν από παιδί.
Στις παραστάσεις μου ποτέ δεν θα ακούσεις ένα είδος μουσικής, αλλά ένα πάντρεμα διαφορετικών μεταξύ τους τραγουδιών. Συνυπάρχουν πολλοί ρυθμοί και στυλ, πράγμα που ακούς και στη ''Μαγική Συνταγή''.
Τελευταία άρχισα να πειραματίζομαι και με το γράψιμο... Έγραψα και ένα κομμάτι που το ονόμασα ''Το Soundtrack της έρημης πόλης'' και φυσικά είναι έμπνευση που προέκυψε αυτές τις μέρες του εγκλεισμού.
Επίσης, είμαι μέλος, όπως γνωρίζεις, της ιστορικής Xορωδίας της ΕΡΤ, έχοντας τη χαρά να τραγουδάω έργα μεγάλων κλασσικών δημιουργών. Mε το ίδιο πάθος που απολαμβάνω ένα βαλς, όταν περπατάω στο έρημο κέντρο της Αθήνας, απολαμβάνω και ένα τσα -τσα που σιγοτραγουδάει η αισιόδοξη πλευρά μου, ένα τάγκο που θέλω πάντα να μάθω να χορεύω, μια μποσανόβα που συνοδεύει τα ταξίδια μου και ένα χασάπικο που ξεπροβάλλει τις νύχτες του καλοκαιριού.
Ο δίσκος, πέραν της σφραγίδας των εξαιρετικών μουσικών, έχει τις υπογραφές πολλών στιχουργών αλλά και συνθετών. Πώς διαχειρίστηκες μία τέτοια κατάσταση;
Ήταν πολύ δύσκολο να οργανώσω τόσο κόσμο, αν σκεφτείς και τους μουσικούς που έτρεχαν όλη μέρα για πρόβες, συναυλίες, άλλες ηχογραφήσεις, ταξίδια...
Όλοι πίστεψαν όμως πολύ σε αυτή τη δουλειά και από ένα σημείο και έπειτα με διευκόλυναν, δίνοντας το χρόνο και το μεράκι τους. Έμαθα επίσης πώς να οργανώνω μια παραγωγή και ποια λάθη να αποφύγω για την επόμενη δουλειά μου.
Μίκης Θεοδωράκης, Νίκος Πλατύραχος, Γιάννος Αιόλου, Γιώργος Καγιαλίκος, Σοφία Καμαγιάννη, Βιργινία Καραγιώργου, Νίκος Πιτλόγλου είναι οι ταλαντούχοι συνθέτες που συμμετέχουν στη "Μαγική Συνταγή".
Και οι άνθρωποι του λόγου, οι εξαιρετικοί στιχουργοί: Κώστας Φασουλάς, Γιάννης Θεοδωράκης, Ανδρέας Ταρνανάς, Βασίλης Σπανός, Κατερίνα Καναβούρα, Θάνος Ζήσης, Μακάριος Σιγάλας, Όλγα Μιχελή. Τους στίχους υπογράφουν επίσης ο Γιάννος Αιόλου και ο Γιώργος Καγιαλίκος. Άφησα στο τέλος το μοναδικό ποίημα του Κωστή Παλαμά, ''Το σπίτι που γεννήθηκα'', απόσπασμα του οποίου μελοποίησε η Σοφία Καμαγιάννη.
Ανάμεσα στους δημιουργούς όμως βρίσκεται και το δικό σου όνομα εις διπλούν. Στη μουσική του κομματιού «Της ζωής τα τείχη» αλλά και στους στίχους και τη μουσική του «Όλα θα πάνε μια χαρά», ενός τραγουδιού και βίντεο κλιπ που, ειδικά εν μέσω COVID—19, έχει γίνει viral.
''Της Ζωής τα Τείχη'' γράφτηκε σχεδόν πριν από ένα χρόνο, σκαρώνοντας μελωδίες στο δρόμο... Το " Όλα Θα Πάνε Μια Χαρά" δεν υπήρχε στα σχέδιά μου και ήταν το τελευταίο τραγούδι του δίσκου που ηχογραφήθηκε. Η αφορμή ήταν μια μεγάλη δυσκολία που πέρασα, η οποία καθυστερούσε την έκδοση του δίσκου. Ένα πρωί σηκώθηκα από το κρεβάτι μου στις 5.30 και άρχισα να γράφω τους στίχους. Μέσα σε τρεις μέρες περίπου προέκυψε ολόκληρο το τραγούδι. Αμέσως το ενορχήστρωσε θαυμάσια ο συνεργάτης μου, Γιώργος Τσοκάνης, ηχογραφήθηκε και γυρίστηκε το βίντεο κλιπ στις 7 Δεκεμβρίου του 2019 με φίλους που μένουν στη γειτονιά μου στο Παγκράτι!
Αυτή ήταν η αρχική ιδέα για το γύρισμα και ο σκηνοθέτης το άκουσε και του άρεσε πολύ. Τον τελευταίο καιρό δέχομαι μηνύματα από πολύ κόσμο ότι είναι ό, τι πιο αισιόδοξο έχουν ακούσει τελευταία και ότι τους φτιάχνει τη διάθεση! Αυτή η μεγάλη δυσκολία, λοιπόν, γέννησε αυτό το πολύ αισιόδοξο τραγούδι και μου έδωσε μια μεγάλη χαρά! Πάντα υπάρχει κάποιος λόγος τελικά που συμβαίνουν ορισμένα γεγονότα στη ζωή μας. Το πιστεύω...
Πώς μπορεί κάποιος σήμερα να προμηθευτεί τη «Μαγική Συνταγή»;
Σε όλα τα καταστήματα πώλησης δίσκων ή από τις ψηφιακές πλατφόρμες. Αυτή την περίοδο που τα καταστήματα είναι κλειστά φυσικά μπορεί να παραγγείλει το CD, αν θέλει κάποιος, και να έρθει στο σπίτι του ταχυδρομικά.
Φέτος συμπληρώνεις 20 χρόνια στην ιστορική χορωδία της ΕΡΤ. Νιώθεις ευγνώμων γι' αυτό;
Φυσικά! Η εμπειρία και η γνώση που έχω πάρει τόσα χρόνια αλλά και η συγκίνηση που έχω νιώσει, ως μέλος αυτής της ιστορικής χορωδίας, είναι πολύ μεγάλη! Έχω τραγουδήσει μεγάλα έργα με την ΕΡΤ και μας έχουν διευθύνει σπουδαίοι μαέστροι! Έχουμε συμπράξει επίσης με μεγάλες ορχήστρες και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Πώς μπορώ να μην είμαι;
Σκέφτηκες ποτέ ότι, αν αυτά τα χρόνια δεν ήσουν στη χορωδία και είχες εστιάσει στην προσωπική σου καριέρα, θα ήταν κάπως αλλιώς τα πράγματα;
Για να απαντήσω σε μια τέτοια ερώτηση, θα έπρεπε ίσως να είχα ζήσει μια δεύτερη ζωή. Δεν μπορώ να ξέρω πώς θα ήταν. Είμαι οι επιλογές μου! Με ενδιέφερε και με ενδιαφέρει να κινούμαι σε μία ευρεία μουσική γκάμα ρεπερτορίου. Έτσι, όσο σημαντική είναι για 'μένα η πορεία μου στην χορωδία της ΕΡΤ, άλλο τόσο είναι και η προσωπική μου πορεία στο τραγούδι. Και από τα δύο έχω διδαχθεί πολλά και τα αγαπώ εξίσου.
Ορισμένοι ισχυρίζονται ότι με μία δισκογραφική δουλειά στις αποσκευές συστήνεσαι με τον πλέον επίσημο τρόπο στο ευρύ κοινό. Κάτι σαν διαβατήριο για το μετά… συμφωνείς;
Δεν είναι ακριβώς έτσι, κατά την άποψη μου. Όπως γνωρίζεις, εκτός από την κυκλοφορία αυτού του δίσκου, στο βιογραφικό μου υπάρχουν πάρα πολλές προσωπικές παραστάσεις τα τελευταία χρόνια, ειδικά από το 2013 και μετά και στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό καθώς και συμμετοχές αλλά και σημαντικές συνεργασίες.
Νομίζω πως έχω δείξει ποια είμαι, μέσα από τις συναυλίες μου, και ο δίσκος είναι το αποτέλεσμα όλων αυτών των εμφανίσεων και συνεργασιών. Όταν ακούω για παράδειγμα έναν ερμηνευτή - ερμηνεύτρια που δεν γνωρίζω, δεν στέκομαι μόνο στο αν έχει δισκογραφία, αλλά παρατηρώ και την συναυλιακή του πορεία. Έχω ακούσει και δουλειές άλλων συναδέλφων που έχουν ελάχιστη ή καθόλου συναυλιακή εμπειρία και έχουν προσωπικό άλμπουμ. Η δική μου άποψη είναι καλύτερα να έχεις τραγουδήσει πολύ σε παραστάσεις και μετά να εκδώσεις προσωπικό άλμπουμ. Ξέρεις καλύτερα πού πας και ποιος είσαι καλλιτεχνικά και έτσι θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος ότι αυτός είναι ένας επίσημος τρόπος να συστηθείς.
Διαβατήριο κατά τη γνώμη μου, είτε έχεις προσωπικό άλμπουμ, είτε όχι, είναι το ταλέντο και το πόσο έχεις δουλέψει. Έτσι τουλάχιστον βλέπω εγώ τα πράγματα.
Οι επιλογές σου, αν μη τι άλλο, είναι αυστηρές. Αναφέρομαι στο ρεπερτόριο, στις επιλεγμένες εμφανίσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό καθώς στη συμμετοχή σου σε διάφορα Φεστιβάλ. Ποιο είναι το τίμημα της επιλεκτικότητας σήμερα;
Ναι, προσέχω τις συνεργασίες μου και σε ποιο χώρο θα τραγουδήσω. Για 'μένα η επιλεκτικότητα δεν έχει κάποιο ιδιαίτερο κόστος. Με ενδιαφέρει να με μάθει το κοινό με βάση την αισθητική μου και χωρίς να χρειαστεί να κάνω κάποιους ιδιαίτερους συμβιβασμούς.
Ως κάτοχος μουσικής παιδείας έχεις άρρηκτη σχέση με την παρτιτούρα και τον αμείλικτο μουσικό χρόνο! Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να αποδεσμεύεσαι ή να εμμένεις στα γραφόμενα, στην προσπάθεια να δώσεις το προσωπικό σου ύφος ερμηνευτικά;
Ως χορωδός δεν πρέπει να ξεφεύγεις καθόλου από αυτό που σου ζητάει ο συνθέτης στην παρτιτούρα. Είσαι στα χέρια του μαέστρου στο εκατό τοις εκατό. Βάζεις την ψυχή σου κι εκεί αρκετά, αλλά ως μέρος ενός συνόλου μιας ομάδας. Αυτό βέβαια κρύβει μεγάλη χαρά, ειδικά αν ένα έργο είναι μεγαλειώδες!
Στη σολιστική πορεία τα πράγματα είναι διαφορετικά. Όταν μαθαίνεις ένα έργο καλά μουσικά και καταλάβεις τι σου "φωνάζει" ο συνθέτης, μέσα από τη μουσική του, από ένα σημείο και έπειτα, αρχίζει η δική σου ταυτότητα να μπαίνει σε αυτό.
Ο κορονοϊός «φρέναρε» κάποια σχέδιά σου;
Ο κορονοϊός έβαλε φρένο προς το παρόν στην επίσημη παρουσίαση του δίσκου μου αλλά όχι σε άλλα σχέδιά μου. Αν όλα πάνε καλά, οργανώνω μια σειρά από συναυλίες, έχοντας κοντά μου αγαπημένους μουσικούς για το καλοκαίρι. Έχω φτιάξει ένα πρόγραμμα που είμαι εκατό τοις εκατό ο εαυτός μου! Υπήρξαν προτάσεις συναυλιών και για το εξωτερικό βέβαια, αλλά αυτά θα γίνουν αργότερα....
Πώς το αντιμετωπίζεις όλο αυτό;
Δεν το βάζω εύκολα κάτω και προσπαθώ να παίρνω πάντα το καλό μήνυμα μέσα από τις δυσκολίες. Είμαι αισιόδοξη και ελπίζω ότι θα έρθει η στιγμή που θα βγούμε έξω από το σπίτι και θα χαρούμε την πρώτη μας καλοκαιρινή νύχτα! Δώσε μου δύσκολα και, όταν περάσουν, έχω μεγαλύτερη έμπνευση! (Γέλια). Τώρα δουλεύω κάτω από άλλες συνθήκες και προσπαθώ να μην βάζω την καθημερινότητά μου και τη ζωή μου σε παύση.
Mε ποιο μήνυμα θέλεις να κλείσουμε την κουβέντα μας;
Όλα Θα Πάνε Μια Χαρά, αν το αποφασίσουμε! Μια νέα μέρα έρχεται, όπως λέει και το τραγούδι μου.
Σχολιάστε