Συνεντεύξεις

Ρωτάμε, απαντάνε!

Χρυσούλα Kεχαγιόγλου: «Ο σεβασμός, οι ξεκάθαροι ρόλοι και η εμπιστοσύνη έχουν κρατήσει δεμένο το σχήμα Chrysoula K. & Púrpura»

Γράφει η Ιλένια Χρίστου

Λίγες ημέρες πριν από την εμφάνισή τους στο Half Note Jazz Club, την Τετάρτη 4 Μαρτίου, η Χρυσούλα Κεχαγιόγλου μάς γνωρίζει το ιδιαίτερο αυτό γυναικείο σχήμα, τις Chrysoula K. & Purpura, το οποίο έχει διανύσει μια αξιόλογη πορεία στο εξωτερικό (Αυστρία, Φινλανδία, Αυστραλία) και συνεργασίες με κορυφαίους μουσικούς εντός και εκτός Ελλάδος (Haig Yazdjian, Kryfto Trio, Noriana, John Mc Sherry, Neil Hannah, Donal O' Connor κ.ά).

Purpura στα λατινικά σημαίνει "πορφυρό", βαθύ κόκκινο, το χρώμα του πάθους και, μιλώντας με την Χρυσούλα, θα έλεγα ότι είναι το χρώμα που χαρακτηρίζει τα μέλη του συγκροτήματος, καθώς είναι τόσο παθιασμένες με αυτό που κάνουν, ώστε βρίσκουν τρόπο να ξεπεράσουν τα όποια εμπόδια, για να επιτύχουν το στόχο τους. Πριν από 2 χρόνια, προκειμένου να κάνουν μια περιοδεία στην Αυστραλία, έκαναν μια εκστρατεία οικονομικής ενίσχυσης, και ο απλός κόσμος τούς χάρισε αυτό το μεγάλο δώρο. Στη συνέχεια βέβαια εκείνες τους το ανταπέδωσαν με τον καλύτερο τρόπο! Τη μουσική τους αλλά και την εξωτική και ταξιδιάρικη διάθεσή τους!

«Η σκέψη ότι χορηγός σου δεν είναι μια μεγάλη εταιρεία ή το κράτος, αλλά πολλοί άνθρωποι της “σειράς σου” προσθέτει πάρα πολύ στην όλη εμπειρία!», είχαν πει τότε ...

Ήρθε, λοιπόν η στιγμή, να γνωρίσουμε αυτά τα ξεχωριστά κορίτσια…

Χρυσούλα Κεχαγιόγλου, θα ήθελα καταρχάς να μας συστήσεις τις Chrysoula K. & Púrpura.

Τα μέλη των Purpura είναι: η Μαρία Πλουμή, η οποία παίζει λαούτο, τραγουδά και ενορχηστρώνει. Τελευταία συνθέτει και στις εμφανίσεις μας παρουσιάζουμε μία δική της σύνθεση, με τίτλο “Πλάνη”.

Η Σοφία Σερέφογλου, που παίζει φλάουτο και φλάουτο με ράμφος, η Έλσα Παπέλη, που βρίσκεται πίσω από το τσέλο και προσεχώς ελπίζουμε να την πείσουμε να τραγουδήσει κι αυτή και τέλος, έχουμε την Έφη Ζαϊτίδου, η οποία παίζει κανονάκι, τραγουδάει, ενορχηστρώνει και μας οργανώνει, γενικότερα! Στο πρόγραμμά μας παρουσιάζεται και μία δική της σύνθεση, με τον τίτλο “Geisha”.

Στο "Half Note" θα έχουμε τη Σοφία Λαμπροπούλου στο κανονάκι, η οποία θα αντικαθιστά την Έφη, όταν δε μπορεί να εμφανίζεται μαζί μας, λόγω των διαφόρων υποχρεώσεών της.

Δίπλα σε αυτές τις εξαιρετικές γυναίκες μουσικούς, εγώ κάνω το μόνο που γνωρίζω να κάνω, τραγουδάω και γεννάω ιδέες για ακόμα πιο παράξενα ρεπερτόρια και για ταξίδια, εντός και εκτός συνόρων.

Δύο παραδοσιακά και δύο κλασσικά όργανα. Ένας ασυνήθιστος συνδυασμός οργάνων, που είναι και ένα στοιχείο που σας χαρακτηρίζει, εκτός από το γεγονός ότι είστε ένα αμιγώς γυναικείο σχήμα. Πώς προέκυψε αυτή η ιδέα;

Αυτή η ιδέα προέκυψε μέσα από την ανάγκη να παρουσιαστεί ένα σχετικά “ετερόκλητο” ρεπερτόριο. Αρχικά, παρουσιάζαμε υλικό της δισκογραφίας μου, η οποία περιλαμβάνει από ρεμπέτικη μουσική μέχρι μελοποιημένη ποίηση και παραδοσιακή κέλτικη μουσική.

Η αλήθεια, όμως, είναι ότι η επιλογή είχε να κάνει και με τα άτομα πίσω από τα όργανα. Η Έφη Ζαϊτίδου είχε παίξει στο δίσκο μου “Σα Φυλαχτό”, χωρίς να γνωριζόμαστε και εντυπωσιάστηκα από τον επαγγελματισμό και τη μουσική της ικανότητα. Ήθελα πολύ να δεχτεί να είναι στο σχήμα και χάρηκα, όταν βρήκε την ιδέα ενδιαφέρουσα. Το όνομα της Μαρίας Πλουμή ήταν στο στόμα πολλών μουσικών που παρακολουθώ χρόνια, φαινόταν σαν η μόνη δυνατή επιλογή ως δεύτερο παραδοσιακό όργανο. Ευτυχώς, δέχτηκε να δοκιμάσει και σωθήκαμε! Με τη Σοφία Σερέφογλου παίζαμε ήδη μαζί, τόσο στα Κέλτικα, όσο και στην "Ορχήστρα των Κυκλάδων" και ήθελα να υπάρχει πνευστό στο σχήμα. Το τσέλο είναι ένα όργανο, το οποίο με μαγεύει και πάντα ήθελα να είμαι σε μια ορχήστρα, όπου θα συνυπάρχω με αυτό το καταπληκτικό όργανο. Μετά από από μια μικρή περιπέτεια, καταλήξαμε να συνεργαζόμαστε με την 'Ελσα Παπέλη, μια τσελίστα με εξαιρετικό βιογραφικό και εξαιρετικό χαρακτήρα. Τελευταία, παρουσιάζουμε και τραγούδια με τσέλο και φωνή, ή με ένα ακόμα όργανο και το αποτέλεσμα είναι… θα μας πείτε όταν έρθετε στο "Half Note", θα υπάρχουν διάφορες ενορχηστρωτικές εκπλήξεις!

Άρα, τις ενορχηστρώσεις τις κάνετε οι ίδιες;

Ναι, οι ενορχηστρώσεις είναι αποτέλεσμα ζύμωσης μεταξύ των μουσικών κυρίως, με πολύ μικρές παρεμβάσεις από εμένα που, επειδή δεν ξέρω μουσική, παίζω το ρόλο του “ανειδίκευτου” αυτιού! Συνήθως αναλαμβάνει ένα από τα κορίτσια να κάνει ένα βασικό σκελετό και μετά η καθεμία προσθέτει ιδέες για το πώς μπορεί να αναδειχθεί κάθε όργανο, εκτός από κάποιες περιπτώσεις τραγουδιών που προσφέρθηκε να ενορχηστρώσει ο Αλέξανδρος Καψοκαβάδης, με εξαιρετικά αποτελέσματα!

Στις εμφανίσεις σας φαίνεται έντονα πως υπάρχει μια χαλαρή και παρεΐστικη διάθεση. Ποια είναι τα απαραίτητα συστατικά, για να μπορέσει να παραμείνει δεμένη μια μουσική ομάδα;

Δεν υπάρχουν μυστικά συστατικά, υπάρχουν κάποια παλιά και δοκιμασμένα που τα γνωρίζουμε όλοι. Ο σεβασμός των ορίων των ανθρώπων, οι ξεκάθαροι ρόλοι, η ψυχραιμία, η εμπιστοσύνη. Η δυσκολία είναι να αναπτυχθούν αυτά μέσα σε μια σχέση επαγγελματική και, με το πέρασμα του χρόνου, διαπροσωπική.

Σε εμάς βοήθησε πολύ ότι αρχικά εγώ δήλωσα “αρχηγός σχήματος”, με ό,τι αυτό συνεπάγεται - πληρωμένες πρόβες, ενασχόληση με τα οργανωτικά, πυρόσβεση σε φάσεις διαφωνιών! Οι μουσικοί ασχολήθηκαν σχεδόν αποκλειστικά με τη μουσική - θα εντυπωσιαστείτε από το πόσο σπάνια συμβαίνει αυτό σε δουλειές με τραγουδιστές που δεν είναι “ονόματα”, όπως εγώ.

Από κάποια στιγμή και μετά, αυτό άλλαξε, αποφασίσαμε από κοινού ότι πια είμαστε μπάντα, εμπλεκόμαστε η καθεμία σε ό,τι θεωρούμε ότι είναι πιο ταιριαστό με το χαρακτήρα μας και τα πράγματα έχουν γίνει ακόμα πιο απλά!

Το 2018 κάνατε μια μεγάλη περιοδεία στην Αυστραλία. Ποιες είναι οι αναμνήσεις που έχετε κρατήσει;

Νομίζω ότι για όλες μας ήταν ένα ταξίδι ζωής. Η περιοδεία κράτησε 44 μέρες, περιελάμβανε 14 εμφανίσεις σε ομογενειακά και διεθνή Φεστιβάλ folk music (αυτό που σε πολύ ελεύθερη μετάφραση θα ονομάζαμε “μουσική εμπνευσμένη από την παράδοση", αλλά όχι απαραίτητα αμιγώς παραδοσιακή) και ήταν μια συνταρακτική εμπειρία. Παίξαμε μπροστά σε κόσμο που ξεκινούσε από 25 άτομα και έφτανε τα χιλιάδες άτομα ημερησίως, συνεργαστήκαμε με διάσημους μουσικούς, πήραμε καταπληκτικές κριτικές, ο κόσμος έψαχνε τα CD μας, τα οποία εξαντλήθηκαν…

Ήταν φοβερά δύσκολο να οργανωθεί, γιατί το οργάνωσα σχεδόν όλο μόνη μου, εκτός από το μουσικό μέρος, το οποίο ευτυχώς ανέλαβαν τα κορίτσια, δεν υπήρχαν χρήματα για τα εισιτήρια και όλη η περιοδεία κλείστηκε χωρίς να ξέρουμε πώς θα φτάσουμε στην άλλη άκρη της γης!

Τελικά, κάναμε μια εκστρατεία οικονομικής ενίσχυσης, μέσω της οποίας ανακαλύψαμε ότι πολύς κόσμος έβρισκε πολύ ωραία την ιδέα μας να πάμε στην Αυστραλία να παίξουμε! Περίπου 400 άνθρωποι από όλο τον κόσμο έβαλαν όσα χρήματα μπορούσαν και μας έκαναν αυτό το τεράστιο δώρο! Μακάρι να είναι πάντα όλοι τους καλά!

Η σκέψη ότι χορηγός σου δεν είναι μια μεγάλη εταιρεία ή το κράτος, αλλά πολλοί άνθρωποι της “σειράς σου”, προσθέτει πάρα πολύ στην όλη εμπειρία!

Τα τελευταία χρόνια υπάρχει έντονη παρουσία ελληνικών σχημάτων στο εξωτερικό, κυρίως στο χώρο της έθνικ. Πού πιστεύετε ότι οφείλεται αυτή η ευχάριστη εξέλιξη για τους Έλληνες μουσικούς;

Οφείλεται, νομίζω, στο ότι κάποιοι μεγάλοι παραγωγοί του εξωτερικού αποφάσισαν να διασώσουν και να προωθήσουν μουσικές μικρών χωρών, μειονοτήτων, ανθρώπων που μέχρι πρότινος δεν είχαν βήμα να ακουστούν. Το σοφό κοινό στήριξε την προσπάθεια αυτή και δημιουργήθηκε αυτό που ονομάζουμε πολύ γενικά “world music”.

Ταυτόχρονα, οι Έλληνες μουσικοί χρειάστηκε να ανοίξουμε νέες αγορές, γιατί η εγχώρια αγορά άρχισε να ασφυκτιά από την κρίση, τόσο την οικονομική όσο και τη βαθύτερη, την κοινωνική και ψυχολογική. Ανακαλύψαμε ότι υπάρχει ο έξω κόσμος, ο οποίος δε στέκεται πια στη γλώσσα- ως μόνο μέσο επικοινωνίας- εστιάζει στη μουσική, στην αίσθηση της μουσικής και στην ενέργεια που εκπέμπεται, όταν βρίσκεσαι επί σκηνής.

Το επίπεδο των μουσικών στην Ελλάδα είναι υψηλότατο, οπότε από τη στιγμή που βγήκαν προς τα έξω, ήρθαν σε επαφή με ένα ιδιαίτερα θερμό κοινό.

Ετοιμάζετε εμφανίσεις στο εξωτερικό μέσα στο 2020;

Το 2020 δεν περιλαμβάνει ταξίδια στο εξωτερικό, τουλάχιστον από ό, τι γνωρίζουμε έως τώρα, γιατί αποφασίσαμε να κινηθούμε δισκογραφικά με υλικό δικό μας ή προσαρμοσμένο σε εμάς. Είναι μια επίπονη διαδικασία, απαιτεί χρόνο, χρήματα, πολλή κουβέντα και πολλή πρόβα, οπότε είπαμε να εστιάσουμε εκεί. Οι ηχογραφήσεις μένουν πολύ μετά που εμείς δεν υπάρχουμε μουσικά, οπότε θέλουμε να είμαστε προσεκτικές!

Πριν από λίγο καιρό κυκλοφορήσατε το τραγούδι «Ψεύτης Ήλιος». Να περιμένουμε μια ολοκληρωμένη δισκογραφική δουλειά;

Ο “Ψεύτης Ήλιος”, όπως και το αδερφάκι του με όνομα “Έτσι κι Εγώ”, δισκογραφήθηκαν και κυκλοφορούν ήδη στο CD Baby, οπότε μπορεί κάποιος να το βρει διαδικτυακά. Ο Αλέξανδρος Καψοκαβάδης που έγραψε τη μουσική, αλλά και ο Δημήτρης Παπαχαραλάμπους που έγραψε τους στίχους, είναι παλιοί γνώριμοι του σχήματος και ήταν μεγάλη χαρά για εμάς αυτή η συνεργασία!

Ευελπιστούμε σε μια ολοκληρωμένη δισκογραφική δουλειά μέσα στο 2020, αλλά κρατάμε για έκπληξη τους συντελεστές και το περιεχόμενό της! Ένα από τα τραγούδια που περιέχεται θα παιχτεί και στο Half Note, οπότε όποιος έρθει θα ενημερωθεί για όλες τις εξελίξεις σχετικά με το σχήμα!

«Μια νύχτα μόνο τάξε μου …». Πού θα μας ταξιδέψετε λοιπόν αυτή τη νύχτα στο "Half Note";

Θα σας ταξιδέψουμε όπου μας αφήσετε να σας πάμε! Τα τραγούδια που θα ακουστούν είναι από τόπους κοντινούς και μακρινούς, από τη Σκωτία, την Πορτογαλία, την Αργεντινή, την Ελλάδα… αλλά αυτός που ταξιδεύει είναι αυτός που αφήνεται. Αν, λοιπόν, αφεθείτε στη μουσική, θα ταξιδέψετε σε όλες αυτές τις χώρες, αλλά και στα τοπία τα δικά σας, αυτά στα οποία εμείς δε φτάνουμε, αυτά πίσω από τα βλέφαρά σας. Κι αυτό είναι το πιο σημαντικό!

    ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

    Χρυσούλα Kεχαγιόγλου: «Ο σεβασμός, οι ξεκάθαροι ρόλοι και η εμπιστοσύνη έχουν κρατήσει δεμένο το σχήμα Chrysoula K. & Púrpura»
    Χρυσούλα Kεχαγιόγλου: «Ο σεβασμός, οι ξεκάθαροι ρόλοι και η εμπιστοσύνη έχουν κρατήσει δεμένο το σχήμα Chrysoula K. & Púrpura»
    Χρυσούλα Kεχαγιόγλου: «Ο σεβασμός, οι ξεκάθαροι ρόλοι και η εμπιστοσύνη έχουν κρατήσει δεμένο το σχήμα Chrysoula K. & Púrpura»
    Χρυσούλα Kεχαγιόγλου: «Ο σεβασμός, οι ξεκάθαροι ρόλοι και η εμπιστοσύνη έχουν κρατήσει δεμένο το σχήμα Chrysoula K. & Púrpura»
    Χρυσούλα Kεχαγιόγλου: «Ο σεβασμός, οι ξεκάθαροι ρόλοι και η εμπιστοσύνη έχουν κρατήσει δεμένο το σχήμα Chrysoula K. & Púrpura»
    Χρυσούλα Kεχαγιόγλου: «Ο σεβασμός, οι ξεκάθαροι ρόλοι και η εμπιστοσύνη έχουν κρατήσει δεμένο το σχήμα Chrysoula K. & Púrpura»
    Μοιραστείτε το άρθρο:

    Σχολιάστε

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

    Ανδρονίκου: «Πιστεύω στην ελευθερία επιλογών του νέου καλλιτέχνη».

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Πολλές φορές έχει τονιστεί (όχι μόνο από εμένα) η συστηματική μη προβολή...

    Συνέχεια

    Κορκολής: «Η μουσική είναι μία και δεν έχει ταμπέλες»

    Γράφει η Μίνα Μαύρου « Ο σκοπός αυτής της συναυλίας...

    Συνέχεια

    Άννινος: «Πάντα θα υπάρχει χώρος,για να γραφτούν όμορφες μουσικές»

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Ο Στάθης Άννινος είναι από τους νέους ταλαντούχους μουσικούς...

    Συνέχεια

    Λούλατζης: «Το καλό τραγούδι μιλάει στις ψυχές των ανθρώπων».

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Νέος...

    Συνέχεια

    Μακεδόνας: Χρέος μας είναι να μεταφέρουμε την αλήθεια των ποιητών

    Γράφει η Μίνα Μαύρου «Θέλησα να πραγματοποιήσω αυτό το αφιέρωμα, ελπίζοντας πως, μέσα από την ποίησή μας,...

    Συνέχεια

    Κουσκουμβεκάκης: «Όταν η κοινωνία αποκτήσει καλύτερη παιδεία, θα γίνουν πιο όμορφοι και οι ήρωές της»

    Γράφει η Ιλένια Χρίστου Στο μουσικό κόσμο του Απόλλωνα Κουσκουμβεκάκη δεν υπάρχουν ετικέτες, όλα τα...

    Συνέχεια

    Τερζάκης: Το τίμημα της επιλεκτικότητας είναι τελικά θετικό

    Γράφει η Μίνα Μαύρου Όταν ένας καλλιτέχνης δοκιμάζεται σε βυζαντινούς...

    Συνέχεια

    Πλέσσας: «Αν χαθεί ο σεβασμός, τίποτα δεν αξίζει τον κόπο»

    Γράφει η Μίνα Μαύρου «Οταν ήμασταν παιδία, ο Μίμης μας ταξίδευε με το πιάνο του....

    Συνέχεια