Συνεντεύξεις

Ρωτάμε, απαντάνε!

Project Kafka:«Ο Παράξενος Ελκυστής κρύβεται μέσα στον καθένα μας»

Γράφει η Ιλένια Χρίστου

"Παράξενος Ελκυστής", το πρώτο album του σχήματος Project Kafka, μία δισκογραφική δουλειά που τραβάει αμέσως την προσοχή και σε προκαλεί να την ακούσεις! Εξαιρετικά προσεγμένη παραγωγή, εμπνευσμένο εικαστικό στο εξώφυλλο, ασυνήθιστος τίτλος ... Η αρχική θετική εικόνα επιβεβαιώνεται με την πρώτη ακρόαση… Δέκα τραγούδια που σε παραπέμπουν στην εναλλακτική ροκ σκηνή της δεκαετίας του '90, προσαρμοσμένα όμως στο σήμερα και «ψαγμένος» στίχος με νόημα και ουσία!

Και όπως αναφέρει ο Παύλος Φακατσέλης, δημιουργός του σχήματος … «...Ο καθένας βιώνει μια συνεχή αναμέτρηση με το προσωπικό του χάος και πολύ θα ήθελα κάποιες από αυτές τις φορές να έχει σαν soundtrack το album των Project Kafka».

Πριν ξεκινήσουμε να μιλάμε για το album, θα ήθελα να πάμε στην αφετηρία της δημιουργίας του...

Θα μπορούσα να ορίσω ως αφετηρία του album, τη στιγμή που καταγράφηκε πρόχειρα ο στίχος : “..Τι είναι αυτό που στο γκρεμό σιγά - σιγά με σπρώχνει, τη μια στιγμή με προσκαλεί, ταυτόχρονα με διώχνει – που κάθε άγνωστη φωτιά ζητάει να διασχίσω – μα εγώ δεν έχω να σου πω, μόνο να τραγουδήσω..” από το ομώνυμο τραγούδι του δίσκου. Αυτή η αίσθηση του άγνωστου που ασυνείδητα μάς οδηγεί στο γκρεμό, αλλά παράλληλα κάνει και τόσο ελκυστική τη διαδρομή προς αυτόν, που μας ζητάει να διασχίσουμε άγνωστες φωτιές, για να ανταμειφθούμε. Και βέβαια, η σιωπηλή εσωτερική παραδοχή ότι ποτέ δεν θα μάθουμε την πραγματική φύση αυτού του καλέσματος, ούτε την αληθινή του προέλευση. Μπορούμε όμως να τραγουδήσουμε γι' αυτό, να καταπραΰνουμε την ανησυχία της αναζήτησής του, δίνοντάς της σημαντικό ρόλο στη μουσική δημιουργία. Αυτό ακριβώς προσπάθησα να κάνω, κατά τη διάρκεια της δημιουργίας του “Παράξενου ελκυστή”.

Μπορείς να μας εξηγήσεις τι σημαίνει “Παράξενος Ελκυστής” ;

Ο παράξενος ελκυστής είναι ένας όρος που προέρχεται από τη Θεωρία του Χάους. Ορίζεται ως ο χώρος που λαμβάνει τιμή μια χαοτική συμπεριφορά. Η κίνηση ενός σημείου μέσα στο χώρο αυτό δεν είναι γραμμική, είναι μη προβλεπόμενη και πολύ εξαρτημένη από την απειροελάχιστη μεταβολή των αρχικών της συνθηκών. Το θεματικό περιεχόμενο του album αγγίζει με περιγραφικό τρόπο τις διάφορες μορφές του Παράξενου Ελκυστή που κουβαλάει ο καθένας μας μέσα του.

Πώς συνδέεται λοιπόν ο Παράξενος Ελκυστής- και γενικότερα η έννοια του χάους- με τον Κάφκα στη θεματολογία των τραγουδιών του συγκεκριμένου project;

Η σύνδεση προκύπτει μέσα από το συμβολικό χαρακτήρα της μεταμόρφωσης που απασχολεί τον Κάφκα στο ομώνυμο μυθιστόρημα. Στο album απομακρυνόμαστε από την – όποια - ερμηνεία του βιβλίου και ψηλαφίζουμε το νόημα μιας μεταμόρφωσης που εξελίσσεται στα “όρια” του χάους και των παράδοξων ερμηνειών του. Η σύνδεση άλλωστε αφορά στο συγκεκριμένο album, αφού η θεματολογία του επόμενου θ' αλλάξει, ενώ το όνομα της μπάντας θα παραμείνει. Ο παράξενος ελκυστής, που βρίσκεται μέσα μας, “έλκει” χαοτικά φαινόμενα, απρόβλεπτα γεγονότα και τα τοποθετεί σε διάφορα σημεία της καθημερινότητάς μας, τονίζοντας και μεταλλάσοντας τις σχέσεις μας με τους άλλους ανθρώπους. Ο παράξενος ελκυστής κρύβεται μέσα στον καθένα και γίνεται το μέσο με το οποίο πραγματοποιείται η μετάβαση από την τάξη στο χάος. Στην ουσία είμαστε εμείς οι ίδιοι που γινόμαστε το μέσο αυτής της μετάβασης. Κάθε τραγούδι του δίσκου γράφτηκε με την ίδια επιδίωξη: να σκιαγραφήσει νοηματικά και στιχουργικά την έννοια του απρόβλεπτου και τυχαίου, αναδεικνύοντας την κρυμμένη ομορφιά που υπάρχει μέσα σε αυτή και να την ντύσει με το κατάλληλο μουσικό περίβλημα. Η έννοια της μεταμόρφωσης περιβάλλει όλη αυτή τη διαδικασία και φτιάχνει κομμάτι - κομμάτι έναν καινούργιο εαυτό, σμιλευμένο από τον εσωτερικό μας παράξενο ελκυστή. Κυοφορούμε μόνιμα ένα παράξενο ελκυστή, χωρίς όμως να προβλέπεται τοκετός.

Υπογράφεις τη μουσική, τους στίχους και την ερμηνεία... Πρόκειται για ένα (περισσότερο) προσωπικό project;

Η ιδέα ξεκίνησε μέσα στα πλαίσια ενός προσωπικού project, αφού είχα γράψει μουσική και στίχους, πριν σχηματιστεί η μπάντα. Έκανα τις ενορχηστρώσεις μαζί με τον Αποστόλη Κυριάκο (ηλεκτρική κιθάρα) και τον Βαγγέλη Καραπέτρο (session μπάσο και ηχοληψία στο album). Σταδιακά ήρθαν και οι υπόλοιποι, οπότε ο χαρακτήρας μπάντας έγινε πιο έντονος. Θα έλεγα ότι στην προκειμένη περίπτωση είχαμε να κάνουμε με ένα ανάστροφο παράξενο ελκυστή, αφού περάσαμε από το μοναχικό “χάος” που είχα στο κεφάλι μου κατά τη δημιουργία του project στην “τάξη” ενός πολυμελούς μουσικού σχήματος!

Ακούγοντας τα τραγούδια του album, θα έλεγα ότι μου θυμίζουν την εναλλακτική ροκ σκηνή της δεκαετίας του '90, με πολλά καινούρια στοιχεία όμως ....

Ναι, υπάρχουν στοιχεία από εκείνη την περίοδο σε συνδυασμό με αρκετά άλλα, τελείως διαφορετικά. Δεν μου είναι εύκολο να χαρακτηρίσω μουσικά το album, αφού η μεγάλη τριβή με το υλικό δεν μου αφήνει πολλά περιθώρια αντικειμενικότητας. Θα έλεγα ότι εντάσσεται στον ευρύτερο χώρο του rock, από πλευράς χαρακτήρα περισσότερο, καθώς απομακρύνεται από την κλασσική μουσική έννοια του ιδιώματος. Επίσης, η τρομπέτα, το σαξόφωνο και το ακορντεόν, σε αντιπαράθεση με την punk διάθεση που προκύπτει σε διάφορα σημεία, χαρακτηρίζουν το τελικό αποτέλεσμα.

Θεωρώ εξαιρετικά ενδιαφέρον και το εξώφυλλο του cd. Ένα εικαστικό που σίγουρα τραβάει την προσοχή, με βασικό χαρακτηριστικό τη μεταμόρφωση. Μίλησέ μας γι' αυτό ...

Το εικαστικό του εξωφύλλου ανήκει στον Πάρη Κούτσικο. Ο δίσκος είχε ήδη γραφτεί και ηχογραφηθεί, όταν έπεσε στην αντίληψη μου το συγκεκριμένο σχέδιο. Με ξάφνιασε ευχάριστα, γιατί θεωρώ ότι οπτικοποιεί σε μεγάλο βαθμό το νοηματικό περιεχόμενο του album, συνδυάζοντάς το και με το όνομα της μπάντας. Η φιγούρα με την ενδυμασία που παραπέμπει στην εποχή του Κάφκα, η απουσία προσώπου και τα πτερύγια που φυτρώνουν στην πλάτη, προσεγγίζουν τις έννοιες του αγνώστου και της μεταμόρφωσης μέσα από μια ιδιότυπη συμβολική σκοπιά. Πρόκειται για μια απεικόνιση της μετάβασης από και προς το άγνωστο. Η παραπάνω είναι μια τελείως προσωπική άποψη, αφού πιστεύω οτι ο καθένας, που θα το δει, θα διαφοροποιήσει την όποια ερμηνεία με βάση τη δική του οπτική.

Ποιοι είναι βασικοί συνεργάτες σου;

Στην ηχογράφηση του album μαζί μου ήταν ο Αποστόλης Κυριάκος (ηλεκτρική κιθάρα) , και ο Κωνσταντίνος Γαλιμής (drums). Συμμετείχε, επίσης, ο Βαγγέλης Καραπέτρος (μπάσο), ο Δημήτρης Παπαδόπουλος (τρομπέτα) και ο Κωνσταντινος Τριανταφύλλου (σαξόφωνο). Εν όψει των live εμφανίσεων υπάρχουν δυο αλλαγές, στα drums θα είναι ο Γιάννης Βερούχης και στο μπάσο ο Νίκος Σβάνας.

Πιστεύεις ότι υπάρχουν τρόποι να ελέγξουμε τον Παράξενο Ελκυστή που κρύβουμε όλοι μέσα μας;

Όχι, δεν νομίζω ότι ελέγχεται. Χωρίς να μπορώ να το προσδιορίσω ακριβώς, θεωρώ ότι είναι μια φυσική διαδικασία, η αλλαγή / μεταμόρφωση που πραγματεύεται νοηματικά ο δίσκος. Προκύπτει ασυνείδητα μέσα από τις αλληλεπιδράσεις με άλλους ανθρώπους, μέσα από απροσδόκητες εξελίξεις, μέσα από την διασταύρωση της δικής μου καθημερινότητας με τη δική σου. Στο σημείο τομής τους τα ηνία τα παίρνει ο παράξενος ελκυστής μέσα μας, δημιουργώντας μια μεγάλη ή πολλές μικρές “δίνες”, αναταράσσοντας την πορεία των ζωών μας. “...

Είναι η αμήχανη στιγμή σε ραντεβού πρωτάρη – ερωτικός μαγνητισμός σε κόκκινο φανάρι- είναι στη μπροστινή σου αυλή ένα θεριό λυμένο - είναι η ώρα που σφυράει το τελευταίο τρένο..”, παραθέτοντας ενδεικτικά στίχους ενός τραγουδιού από τον δίσκο (“Στην άκρη”). Ο παράξενος ελκυστής του καθενός έχει τελείως προσωπικό χαρακτήρα και μια ελάχιστη μεταβολή των αρχικών συνθηκών οδηγεί σε διαφορετικά μονοπάτια, ακόμα και αν υπάρχει μια φαινομενικά κοινή αφετηρία γεγονότων. Ο καθένας βιώνει μια συνεχή αναμέτρηση με το προσωπικό του χάος και πολύ θα ήθελα κάποιες από αυτές τις φορές να έχει σαν soundtrack το album των Project Kafka.

(Το album κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μετρονόμος)

    ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

    Project Kafka:«Ο Παράξενος Ελκυστής κρύβεται μέσα στον καθένα μας»
    Project Kafka:«Ο Παράξενος Ελκυστής κρύβεται μέσα στον καθένα μας»
    Project Kafka:«Ο Παράξενος Ελκυστής κρύβεται μέσα στον καθένα μας»
    Project Kafka:«Ο Παράξενος Ελκυστής κρύβεται μέσα στον καθένα μας»
    Μοιραστείτε το άρθρο:

    Σχολιάστε

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

    Στο στούντιο με τους «Κουαρτέτοιους» και τη ΣΟΛ ΔΙΑΙΤΑ τους

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Φωτογραφίες, βιντεοσκόπηση: Αρετή Κοκκίνου &ldquo...

    Συνέχεια

    Δέσποινα Ραφαήλ: «Στόχος μου είναι, μέσα από τη φωνή μου, ο κόσμος να θυμάται τα χρόνια της ξεγνοιασιάς»

    Γράφει η Μίνα Μαύρου Τη Δέσποινα Ραφαήλ τη γνώρισα μια βραδιά αφιερωμένη στην ποίηση. Σιωπηλή και...

    Συνέχεια

    Περικλής Κανάρης: «Είμαι βαθειά συνδεδεμένος με τις ρίζες μου και το ελληνικό τραγούδι είναι η ψυχική μου γέφυρα προς αυτές»

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Ο Περικλής Κανάρης ζει, εργάζεται και δημιουργεί στο εξωτερικό, πάντα όμως...

    Συνέχεια

    Η Γεωργία Bεληβασάκη και ο Luis Borda στο «Μουσικόγραμμα»

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Με τη Γεωργία Βεληβασάκη γνωριστήκαμε σε καλλιτεχνικό και ανθρώπινο...

    Συνέχεια

    Θανάσης Συλιβός: «Σκοπός είναι να διατηρείς την ταυτότητά σου και να μην προδίδεις το κοινό που σε ακολουθεί»

    Γράφει η Μίνα Μαύρου Φωτογραφίες: Ευαγγελία Θωμάκου "Θα πάμε...

    Συνέχεια

    Βασίλης Ξενόπουλος: «Δεν μου αρέσει να βάζω ταμπέλες. Nιώθω το ίδιο οικεία, όταν παίζω ethnic, latin, soul και funk μουσική»

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Το να είσαι Έλληνας, γεννημένος στην Αθήνα, να κάνεις έναρξη διεθνούς καριέρας στα 19 σου,...

    Συνέχεια

    Nικόλας Ευαντινός:«Οι ΦΕΡ' ΤΟ ΦΟΚΟ αντιστέκονται στην ανασφάλεια και στην αβεβαιότητα για το αύριο»

    Γράφει η Ιλένια Χρίστου Η σκέψη που έκανα, ακούγοντας για πρώτη φορά (μόλις πριν από λίγους μήνες) το μουσικό σχήμα...

    Συνέχεια

    Κώστας Λεμονίδης:«Στην Ελλάδα υπάρχει κοινό για όλα τα είδη μουσικής»

    Γράφει η Ιλένια Χρίστου Στροφή στην instrumental μουσική κάνει ο Κώστας Λεμονίδης με την πέμπτη...

    Συνέχεια

    Kλεονίκη Δεμίρη: «Το ταλέντο και το πόσο έχεις δουλέψει είναι η... μαγική συνταγή για την επαφή με τον κόσμο»

    Γράφει η Μίνα Μαύρου «Mε το ίδιο πάθος που απολαμβάνω ένα βαλς, όταν περπατάω στο έρημο κέντρο...

    Συνέχεια

    Η Σεμίνα Διγενή #μένει σπίτι# και δεν αναστέλλει (με τίποτα) τη δράση της!

    Γράφει η Μίνα Μαύρου Πάντα η Σεμίνα Διγενή μού έδινε την εντύπωση ότι δημιουργεί με αίσθημα του...

    Συνέχεια