Συνεντεύξεις

Ρωτάμε, απαντάνε!

Γιώργος Λιάρος: «Η ταυτότητα και η δύναμη μιας κοινωνίας κρύβονται στον παραδοσιακό χορό»

Γράφει η Λένα Λουλούδη

«…Εάν δούμε την παράδοση μόνο σαν μουσειακό είδος, μένει να μπούμε σε βιτρίνες και σε ναφθαλίνη…» επισημαίνει ο Γιώργος Λιάρος, Καλλιτεχνικός Υπεύθυνος της Ελληνικής Λαογραφικής Εταιρείας Έκφρασης & Πολιτισμού (Ε.Λ.ΕΤ.Ε.Π.), με αφορμή την παράσταση «Γκρίζος Έρωτας», η οποία, μετά από 2 χρόνια προετοιμασίας, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης στις 4,5 & 6 Μαϊου 2019.
Σε μια συνέντευξη εφ' όλης της ύλης στο "Mουσικόγραμμα", μας συστήνει την Ε.Λ.ΕΤ.Ε.Π. και το σπουδαίο έργο της, ενώ παράλληλα μας δίνει μια εικόνα της σημαντικής αυτής παράστασης που έγινε sold out μέσα σε 5 ημέρες!!!

Τι θα δούμε στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης στις 4, 5 και 6 Μαΐου;

Θα δούμε την προσπάθεια συνύπαρξης 60 χορευτών, που εκφράζονται μέσα από τον παραδοσιακό χορό, και 9 μουσικών. Είναι μια παράσταση, η οποία προετοιμάζεται κοντά στα 2 χρόνια και για τις ανάγκες της ταξιδέψαμε σε διάφορα μέρη ανά την Ελλάδα. Άνθρωποι καθημερινοί μάς ομολόγησαν τα ανομολόγητα που έκρυβε ο καθένας τους και έτσι εμείς οδηγηθήκαμε στη δημιουργία του σεναρίου. Πρόκειται για την αλήθεια της ζωής, καταπιεσμένα συναισθήματα που επιβιώνουν στο υποσυνείδητο και τον έρωτα εκείνον που σε ακολουθεί και σε στοιχειώνει σε κάθε επόμενό σου βήμα. Έτσι βλέπουμε ότι το χθες με το τώρα δεν απέχουν πολύ. Ο καθένας από αυτούς είχε κάτι διαφορετικό να μας πει, έναν άλλο δικό του πόθο. Και έτσι ιστορία με την ιστορία οδηγηθήκαμε στο συμπέρασμα πως ο έρωτας είναι «ΓΚΡΙΖΟΣ».

Γιατί ο έρωτας είναι... γκρίζος;

«ΓΚΡΙΖΟΣ ΕΡΩΤΑΣ», γιατί είναι ο έρωτας εκείνος που σε ανεβάζει στο λευκό, αλλά ταυτόχρονα σε ρίχνει στο μαύρο. Είναι εκείνος ο έρωτας που δεν έζησες ποτέ ή εκείνος που έζησες για λίγο και δεν τον χόρτασες. Είναι ο έρωτας που έχεις απωθημένο και φοβήθηκες να ομολογήσεις. Είναι αυτός ο έρωτας που πάντα θα σου φέρνει ένα δάκρυ αλλά ταυτόχρονα και ένα χαμόγελο. Είναι ο έρωτας της χαρμολύπης... γι' αυτό είναι γκρίζος.

Σε ποιους απευθύνεται η συγκεκριμένη παράσταση;

Θα μπορούσαμε να πούμε «σε όλους εκείνους που αγαπούν τον παραδοσιακό χορό και τη μουσική». Δεν είναι αυτή όμως η απάντηση. Ο «ΓΚΡΙΖΟΣ ΕΡΩΤΑΣ» απευθύνεται σε εκείνους που έχουν ζήσει τον έρωτα, έστω για μια φορά και σε εκείνους που ζήσανε το ανεκπλήρωτο. Και ποιος δεν έχει ζήσει κάτι από αυτά;

Κρίνοντας από το trailer της παράστασης, προσεγγίζετε την παράδοση με μια σύγχρονη αισθητική... Τι σημαίνει παράδοση για εσάς και πώς επιτυγχάνετε αυτό το πάντρεμα;

Η λέξη «παράδοση» και πόσο μάλλον η φράση «παραδοσιακός χορός» μπορεί να ακούγονται παρωχημένες ή και κλισέ για τον μέσο όρο της κοινωνίας. Όμως θα δούμε ότι εκεί κρύβονται μεγάλες αλήθειες και λίγοι το καταλαβαίνουν αυτό. Η παράδοση και ο χορός είναι ένα κομμάτι της ολότητας του ανθρώπου. Σε αυτό λοιπόν προσπαθούμε να δώσουμε μια σύγχρονη ματιά ή αισθητική, ώστε να υπάρχει η ελπίδα να αγαπηθεί από όλο και περισσότερους ή από μάζες που αγαπούν την τέχνη γενικότερα. Εάν δούμε την παράδοση μόνο σαν μουσειακό είδος, μένει να μπούμε σε βιτρίνες και σε ναφθαλίνη.

Πότε και με ποιο στόχο δημιουργήθηκε η Ε.Λ.ΕΤ.Ε.Π;

Η Ε.Λ.ΕΤ.Ε.Π. δημιουργήθηκε το 2009, με στόχο τη συλλογική δημιουργικότητα. Πιστεύουμε στα όνειρα, στη δημιουργία και έτσι, μέσα από το εργαστήρι παραδοσιακών χορών, βρίσκουμε αυτό που μας ενώνει και ταξιδεύουμε, νοητά και αληθινά. Καθετί νέο για εμάς είναι μια φρέσκια ανάσα.

Πόσα ενεργά μέλη αριθμεί και πόσα από αυτά χορεύουν στις παραστάσεις σας;

Η Ε.Λ.ΕΤ.Ε.Π. αριθμεί 160 χορευτικά μέλη. Κάθε παράσταση έχει τις δικές της ανάγκες. Με αυτό το δεδομένο τα άτομα που παίρνουν μέρος προσαρμόζονται και αριθμητικά στις ανάγκες αυτής.

Μπορούμε να ανακαλύψουμε την παράδοσή μας μέσα από τον χορό;

Παράδοση είναι οι πληροφορίες που μεταδίδονται από γενιά σε γενιά!

Την παράδοση τη διαμορφώνει ο απλός λαός ανάλογα με το πνευματικό και πολιτιστικό του επίπεδο. Ο χορός είναι ένα άυλο πολιτιστικό αγαθό, το οποίο έχει διαμορφωθεί από τον απλό λαό ως μέσο εκδήλωσης συναισθημάτων (χαράς, πόνου κτλ). Οπότε, όχι μόνο μπορούμε να ανακαλύψουμε την παράδοση μέσα από τον χορό, αλλά να τη βιώσουμε σύψυχα.

Τι ρόλο παίζει ο παραδοσιακός χορός στη διατήρηση της συλλογικής ταυτότητας ενός λαού;

Για εμένα ο παραδοσιακός χορός, όπως όλα τα είδη χορού, έχει έντονη κινησιολογία, έχει τη δύναμη έκφρασης συναισθημάτων. Η ταυτότητα, η προσωπικότητα, η δύναμη μιας κοινωνίας κρύβονται εκεί. Σήμερα ζούμε σε μια εποχή που όλα μοιάζουν μεταξύ τους. Ο τρόπος που ντυνόμαστε, που τρώμε, ακόμη και ο τρόπος που μιλάμε. Όμως εάν κάποιος χορέψει, μόνο από την τοποθέτηση του σώματος και τον χορό του, μπορούμε να τον ξεχωρίσουμε και να καταλάβουμε ακόμη και την καταγωγή του. Άρα αυτή τη στιγμή ο χορός είναι όχι μόνο η ταυτότητα, αλλά και η προσωποποίηση μιας κοινωνίας και ενός λαού μέσα από την κίνηση.

Ποια είναι τα μελλοντικά σχέδια της Ε.Λ.ΕΤ.Ε.Π; Ο «Γκρίζος Έρωτας» θα ταξιδέψει και σε άλλες πόλεις;

Σχέδια έχουμε πάρα πολλά. Τα πιο πολλά μακροπρόθεσμα. Είμαστε υπέρ των αργών και σταθερών βημάτων. Υπάρχει η ιδέα ο «ΓΚΡΙΖΟΣ ΕΡΩΤΑΣ» να ταξιδέψει στη Θεσσαλονίκη, αλλά είναι κάτι που θα το δούμε αμέσως μετά τις εμφανίσεις μας στην Αθήνα.

    ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

    Γιώργος Λιάρος: «Η ταυτότητα και η δύναμη μιας κοινωνίας κρύβονται στον παραδοσιακό χορό»
    Γιώργος Λιάρος: «Η ταυτότητα και η δύναμη μιας κοινωνίας κρύβονται στον παραδοσιακό χορό»
    Γιώργος Λιάρος: «Η ταυτότητα και η δύναμη μιας κοινωνίας κρύβονται στον παραδοσιακό χορό»
    Γιώργος Λιάρος: «Η ταυτότητα και η δύναμη μιας κοινωνίας κρύβονται στον παραδοσιακό χορό»
    Μοιραστείτε το άρθρο:

    Σχολιάστε

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

    Δέσποινα Ραφαήλ: «Στόχος μου είναι, μέσα από τη φωνή μου, ο κόσμος να θυμάται τα χρόνια της ξεγνοιασιάς»

    Γράφει η Μίνα Μαύρου Τη Δέσποινα Ραφαήλ τη γνώρισα μια βραδιά αφιερωμένη στην ποίηση. Σιωπηλή και...

    Συνέχεια

    Περικλής Κανάρης: «Είμαι βαθειά συνδεδεμένος με τις ρίζες μου και το ελληνικό τραγούδι είναι η ψυχική μου γέφυρα προς αυτές»

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Ο Περικλής Κανάρης ζει, εργάζεται και δημιουργεί στο εξωτερικό, πάντα όμως...

    Συνέχεια

    Η Γεωργία Bεληβασάκη και ο Luis Borda στο «Μουσικόγραμμα»

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Με τη Γεωργία Βεληβασάκη γνωριστήκαμε σε καλλιτεχνικό και ανθρώπινο...

    Συνέχεια

    Θανάσης Συλιβός: «Σκοπός είναι να διατηρείς την ταυτότητά σου και να μην προδίδεις το κοινό που σε ακολουθεί»

    Γράφει η Μίνα Μαύρου Φωτογραφίες: Ευαγγελία Θωμάκου "Θα πάμε...

    Συνέχεια

    Βασίλης Ξενόπουλος: «Δεν μου αρέσει να βάζω ταμπέλες. Nιώθω το ίδιο οικεία, όταν παίζω ethnic, latin, soul και funk μουσική»

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Το να είσαι Έλληνας, γεννημένος στην Αθήνα, να κάνεις έναρξη διεθνούς καριέρας στα 19 σου,...

    Συνέχεια

    Nικόλας Ευαντινός:«Οι ΦΕΡ' ΤΟ ΦΟΚΟ αντιστέκονται στην ανασφάλεια και στην αβεβαιότητα για το αύριο»

    Γράφει η Ιλένια Χρίστου Η σκέψη που έκανα, ακούγοντας για πρώτη φορά (μόλις πριν από λίγους μήνες) το μουσικό σχήμα...

    Συνέχεια

    Κώστας Λεμονίδης:«Στην Ελλάδα υπάρχει κοινό για όλα τα είδη μουσικής»

    Γράφει η Ιλένια Χρίστου Στροφή στην instrumental μουσική κάνει ο Κώστας Λεμονίδης με την πέμπτη...

    Συνέχεια

    Kλεονίκη Δεμίρη: «Το ταλέντο και το πόσο έχεις δουλέψει είναι η... μαγική συνταγή για την επαφή με τον κόσμο»

    Γράφει η Μίνα Μαύρου «Mε το ίδιο πάθος που απολαμβάνω ένα βαλς, όταν περπατάω στο έρημο κέντρο...

    Συνέχεια

    Η Σεμίνα Διγενή #μένει σπίτι# και δεν αναστέλλει (με τίποτα) τη δράση της!

    Γράφει η Μίνα Μαύρου Πάντα η Σεμίνα Διγενή μού έδινε την εντύπωση ότι δημιουργεί με αίσθημα του...

    Συνέχεια

    Αλέξανδρος Kαψοκαβάδης: «Μου αρέσει να δημιουργώ και να γράφω μουσική διαρκώς»

    Γράφει η Ιλένια Χρίστου «…Όλα τα κινητήρια πρότυπά μου ήταν καλλιτέχνες που χρησιμοποίησαν...

    Συνέχεια