Ρεπορτάζ

Τι μάθαμε για εσάς!

Το αδιαχώρητο στη διάλεξη για το Ρεμπέτικο στο Θέατρο Τέχνης- 70 χρόνια μετά

Γράφει ο Ηλίας Προβόπουλος

Φωτογραφίες: Ηλίας Προβόπουλος

Τέτοια ουρά για μια διάλεξη στο κέντρο της Αθήνας έχει αρκετά χρόνια να αναφερθεί και είναι εντυπωσιακό πως αυτό που είδαμε τη Δευτέρα 28 Ιανουαρίου μπροστά από το Θέατρο Τέχνης είχε επαναληφθεί ακριβώς και πριν από 70- παρά 3 ημέρες- χρόνια.

Όταν στις 31 Ιανουαρίου 1949 ο 24χρονος Μάνος Χατζιδάκις έκανε την περίφημη διάλεξή του «Ερμηνεία και θέση του σύγχρονου λαϊκού τραγουδιού – Ρεμπέτικο», μια διάλεξη που θεωρείται ορόσημο για την αναγνώριση του ρεμπέτικου από τους αστούς και τους διανοητές της εποχής.

Ο 24χρονος τότε συνθέτης, μέσα στη δίνη του εμφυλίου που ακολούθησε την Κατοχή, μίλησε με τόλμη και σαφήνεια για την ιδεολογία και την αισθητική αυτών των «περιφρονημένων» τραγουδιών, προβάλλοντάς τα ως «μια τέχνη γνησίως και μοναδικά ελληνική». Για να καταλήξει, προσκαλώντας στη σκηνή του θεάτρου τον Μάρκο Βαμβακάρη και τη νεαρή Σωτηρία Μπέλλου που τραγούδησαν επιλεγμένα ρεμπέτικα στο έκπληκτο κοινό.

Η μόλις πριν από λίγες ημέρες εκδήλωση συνδιοργανώθηκε από το Θέατρο Τέχνης «Κάρολος Κουν», σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικής Μουσικής «Φοίβος Ανωγειανάκης».

Την επιμέλεια του αφιερώματος είχε ο Λάμπρος Λιάβας, Καθηγητής Εθνομουσικολογίας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ, ο οποίος διάβασε χαρακτηριστικά αποσπάσματα από τη διάλεξη, αναλύοντας την κομβική σημασία της για την εποχή και την εξέλιξη του ελληνικού τραγουδιού. Παράλληλα, o πιανίστας Θοδωρής Οικονόμου έπαιξε αποσπάσματα από τις «Έξι λαϊκές ζωγραφιές» που συνέθεσε ο Χατζιδάκις το 1950, με πηγή έμπνευσης τα ρεμπέτικα.

Εβδομήντα χρόνια μετά λοιπόν, το ενδιαφέρον του κόσμου να ακούσει κάποιον να διαβάζει όχι την ίδια διάλεξη, αλλά μια άλλη διάλεξη από τον Λάμπρο Λιάβα, η οποία ήταν επικεντρωμένη στην πορεία και το έργο του Μάνου Χατζιδάκι καθώς και του ρεμπέτικου μετά από εκείνη την ημέρα, φανερώνει πως η μουσική του συγκινεί ακόμη ένα μεγάλο μέρος της ελληνικής κοινωνίας, αλλά και ότι εκτιμούμε πως με τον τρόπο του και το ήθος του μας δίδαξε να ξεχωρίζουμε την λαϊκή ευαισθησία από τις λαϊκές συνήθειες.

Οι θέσεις στο Θέατρο Τέχνης είναι περιορισμένες, άντε να φτάνουν τις 200, αλλά ο κόσμος που έκανε ουρά σε όλη την Πεσματζόγλου μέχρι την είσοδο της ερημωμένης Στοάς του Αρσακείου ξεπερνούσε κατά πολύ τους 500. Κάποιοι βολεύτηκαν στο φουαγιέ αλλά οι περισσότεροι αποχώρησαν με το παράπονο γιατί δεν κατάφεραν να ακούσουν την διάλεξη.

Κι ακόμη γιατί δεν κατάφεραν να ακούσουν τον γιο του Μάρκου Βαμβακάρη, Στέλιο και την ορχήστρα του (Εβελίνα Αγγέλου,Μιχάλης Δήμας, Μάνος Καλπάκης, Γιώργος Χρονόπουλος) που έπαιξαν τα 5 κλασσικά ρεμπέτικα τραγούδια που ακούστηκαν στην πρώτη διάλεξη του 1949.

Όσοι σταθήκαμε τυχεροί να παρακολουθήσουμε την εκδήλωση, ακούσαμε την φωνή του Μάνου Χατζιδάκι που μας έβαλε για άλλη μια φορά από τον ουρανό ερωτήματα και μας έθεσε προ των ευθυνών μας για τα όνειρά μας και την μουσική της εποχής μας…

    ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

    Το αδιαχώρητο στη διάλεξη για το Ρεμπέτικο στο Θέατρο Τέχνης- 70 χρόνια μετά
    Το αδιαχώρητο στη διάλεξη για το Ρεμπέτικο στο Θέατρο Τέχνης- 70 χρόνια μετά
    Το αδιαχώρητο στη διάλεξη για το Ρεμπέτικο στο Θέατρο Τέχνης- 70 χρόνια μετά
    Το αδιαχώρητο στη διάλεξη για το Ρεμπέτικο στο Θέατρο Τέχνης- 70 χρόνια μετά
    Μοιραστείτε το άρθρο:

    Σχολιάστε

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

    Στα ασυνόδευτα παιδιά της Μόριας η «δωρεά Μικρούτσικου» – Πώς κατανεμήθηκαν τα 33.074 ευρώ αντί στεφάνων

    Ολοκληρώθηκε η παροχή βοήθειας της Κίνησης Πολιτών «Συνύπαρξη και Επικοινωνία στο Αιγαίο» στα ασυνόδευτα ανήλικα...

    Συνέχεια

    «Σπιτική Συναυλία» με τον Σταμάτη Κραουνάκη και την παρέα του

    "Αέρα φίλε μου Αέρα Διάλεξε χώρο διάλεξε μέρα Ερχόμαστε όπου θες Τηλεφώνα...

    Συνέχεια

    Η «ΒΟΥΤΙΑ ΣΤΗ ΒΥΘΟΥΠΟΛΗ» του Γιώργου Δ. Λεμπέση πλέον διαθέσιμη και στο YOUTUBE

    Η MINOS-EMI, a Universal Music Company και οι Θεατρικές Σκηνές ένωσαν για πρώτη φορά τις δυνάμεις τους για να μας χαρίσουν το πιο φαντασμαγορικό...

    Συνέχεια

    Η Έλση Δημουλά διαβάζει Κική Δημουλά

    Την ημέρα των γενεθλίων της αξέχαστης Κικής Δημουλά (6 Ιουνίου 1931) το ΥΠΠΟΑ παρουσιάζει δυο βίντεο στα οποία η κόρη της,...

    Συνέχεια

    Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2020: Το τελικό πρόγραμμα

    «To Φεστιβάλ στηρίζει έμπρακτα την ελληνική δημιουργία, που περνά μια ιδιαιτέρως δύσκολη περίοδο, και ταυτόχρονα δίνει στους πολίτες,...

    Συνέχεια

    Η Σαββέρια Μαργιολά στο studio, τραγουδώντας Μίκη Θεοδωράκη

    Η Σαββέρια Μαργιολά, την οποία γνωρίσαμε όλοι μέσα από την επιτυχία της, "Σε ποια θάλασσα αρμενίζεις"...

    Συνέχεια

    «Στα τραγούδια λέμε ΝΑΙ»- Αφιέρωμα στον Στράτο Διονυσίου

    Με νέα δεδομένα, αλλά με το ίδιο κέφι και με πολλή αισιοδοξία, η εκπομπή της ΕΡΤ1, "Στα τραγούδια λέμε ΝΑΙ"...

    Συνέχεια

    ΕΥΕΔ τέλος, τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών περνάνε στην ΕΔΕΜ!

    Η ΕΔΕΜ είναι πλέον το διάδοχο σχήμα της ΕΥΕΔ για τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών. Με την Αριθμ...

    Συνέχεια

    «Νίκος Ξυλούρης- Τραγουδάμε για να σμίξουμε τον κόσμο» από τον ΜΕΤΡΟΝΟΜΟ

    Kυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Μετρονόμος η δεύτερη, συμπληρωμένη έκδοση του βιβλίου «Νίκος Ξυλούρης - Τραγουδάμε...

    Συνέχεια

    Mε αφιέρωμα στο Θάνο Μικρούτσικο ανοίγει φέτος το Ηρώδειο

    Tρεις σημαντικές μουσικές εκδηλώσεις στο Ηρώδειο θα κάνει το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, ...

    Συνέχεια