Ρεπορτάζ

Τι μάθαμε για εσάς!

Το αδιαχώρητο στη διάλεξη για το Ρεμπέτικο στο Θέατρο Τέχνης- 70 χρόνια μετά

Γράφει ο Ηλίας Προβόπουλος

Φωτογραφίες: Ηλίας Προβόπουλος

Τέτοια ουρά για μια διάλεξη στο κέντρο της Αθήνας έχει αρκετά χρόνια να αναφερθεί και είναι εντυπωσιακό πως αυτό που είδαμε τη Δευτέρα 28 Ιανουαρίου μπροστά από το Θέατρο Τέχνης είχε επαναληφθεί ακριβώς και πριν από 70- παρά 3 ημέρες- χρόνια.

Όταν στις 31 Ιανουαρίου 1949 ο 24χρονος Μάνος Χατζιδάκις έκανε την περίφημη διάλεξή του «Ερμηνεία και θέση του σύγχρονου λαϊκού τραγουδιού – Ρεμπέτικο», μια διάλεξη που θεωρείται ορόσημο για την αναγνώριση του ρεμπέτικου από τους αστούς και τους διανοητές της εποχής.

Ο 24χρονος τότε συνθέτης, μέσα στη δίνη του εμφυλίου που ακολούθησε την Κατοχή, μίλησε με τόλμη και σαφήνεια για την ιδεολογία και την αισθητική αυτών των «περιφρονημένων» τραγουδιών, προβάλλοντάς τα ως «μια τέχνη γνησίως και μοναδικά ελληνική». Για να καταλήξει, προσκαλώντας στη σκηνή του θεάτρου τον Μάρκο Βαμβακάρη και τη νεαρή Σωτηρία Μπέλλου που τραγούδησαν επιλεγμένα ρεμπέτικα στο έκπληκτο κοινό.

Η μόλις πριν από λίγες ημέρες εκδήλωση συνδιοργανώθηκε από το Θέατρο Τέχνης «Κάρολος Κουν», σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικής Μουσικής «Φοίβος Ανωγειανάκης».

Την επιμέλεια του αφιερώματος είχε ο Λάμπρος Λιάβας, Καθηγητής Εθνομουσικολογίας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ, ο οποίος διάβασε χαρακτηριστικά αποσπάσματα από τη διάλεξη, αναλύοντας την κομβική σημασία της για την εποχή και την εξέλιξη του ελληνικού τραγουδιού. Παράλληλα, o πιανίστας Θοδωρής Οικονόμου έπαιξε αποσπάσματα από τις «Έξι λαϊκές ζωγραφιές» που συνέθεσε ο Χατζιδάκις το 1950, με πηγή έμπνευσης τα ρεμπέτικα.

Εβδομήντα χρόνια μετά λοιπόν, το ενδιαφέρον του κόσμου να ακούσει κάποιον να διαβάζει όχι την ίδια διάλεξη, αλλά μια άλλη διάλεξη από τον Λάμπρο Λιάβα, η οποία ήταν επικεντρωμένη στην πορεία και το έργο του Μάνου Χατζιδάκι καθώς και του ρεμπέτικου μετά από εκείνη την ημέρα, φανερώνει πως η μουσική του συγκινεί ακόμη ένα μεγάλο μέρος της ελληνικής κοινωνίας, αλλά και ότι εκτιμούμε πως με τον τρόπο του και το ήθος του μας δίδαξε να ξεχωρίζουμε την λαϊκή ευαισθησία από τις λαϊκές συνήθειες.

Οι θέσεις στο Θέατρο Τέχνης είναι περιορισμένες, άντε να φτάνουν τις 200, αλλά ο κόσμος που έκανε ουρά σε όλη την Πεσματζόγλου μέχρι την είσοδο της ερημωμένης Στοάς του Αρσακείου ξεπερνούσε κατά πολύ τους 500. Κάποιοι βολεύτηκαν στο φουαγιέ αλλά οι περισσότεροι αποχώρησαν με το παράπονο γιατί δεν κατάφεραν να ακούσουν την διάλεξη.

Κι ακόμη γιατί δεν κατάφεραν να ακούσουν τον γιο του Μάρκου Βαμβακάρη, Στέλιο και την ορχήστρα του (Εβελίνα Αγγέλου,Μιχάλης Δήμας, Μάνος Καλπάκης, Γιώργος Χρονόπουλος) που έπαιξαν τα 5 κλασσικά ρεμπέτικα τραγούδια που ακούστηκαν στην πρώτη διάλεξη του 1949.

Όσοι σταθήκαμε τυχεροί να παρακολουθήσουμε την εκδήλωση, ακούσαμε την φωνή του Μάνου Χατζιδάκι που μας έβαλε για άλλη μια φορά από τον ουρανό ερωτήματα και μας έθεσε προ των ευθυνών μας για τα όνειρά μας και την μουσική της εποχής μας…

    ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

    Το αδιαχώρητο στη διάλεξη για το Ρεμπέτικο στο Θέατρο Τέχνης- 70 χρόνια μετά
    Το αδιαχώρητο στη διάλεξη για το Ρεμπέτικο στο Θέατρο Τέχνης- 70 χρόνια μετά
    Το αδιαχώρητο στη διάλεξη για το Ρεμπέτικο στο Θέατρο Τέχνης- 70 χρόνια μετά
    Το αδιαχώρητο στη διάλεξη για το Ρεμπέτικο στο Θέατρο Τέχνης- 70 χρόνια μετά
    Μοιραστείτε το άρθρο:

    Σχολιάστε

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

    Στη Βουλή τα καλλιτεχνικά σωματεία την Πέμπτη 7 Μαϊου

    Kινητοποίηση στη Βουλή οργανώνουν τα καλλιτεχνικά σωματεία την Πέμπτη 7 Μαϊου στις 12 η ώρα το μεσημέρι. Πιο συγκεκριμένα...

    Συνέχεια

    Ξαρχάκος για Μενδώνη: «Η κυρία διακατέχεται από ένα σύνδρομο που εγώ το λέω βλαπτική έπαρση»

    Κατακεραύνωσε ο εμβληματικός Σταύρος Ξαρχάκος την Υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, καθώς και την πολιτική...

    Συνέχεια

    Προσωρινό «Όχι» σε Φεστιβάλ και συναυλίες σύμφωνα με το πλάνο άρσης των μέτρων

    Από τη Δευτέρα 4 Μαϊου η χώρα επιστρέφει στη νέα πραγματικότητα, σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος...

    Συνέχεια

    «Να ενισχυθούν οι Έλληνες Δημιουργοί και Δικαιούχοι Δικαιωμάτων»-Επιστολή ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ προς τον Πρωθυπουργό και τα αρμόδια Υπουργεία

    Την ενίσχυση των απασχολούμενων στον μουσικό κλάδο, ο οποίος πλήττεται περισσότερο από όλους αυτόν τον καιρό, ζητά με επιστολή της προς τον...

    Συνέχεια

    Η Άλκηστις Πρωτοψάλτη έδωσε συναυλία πάνω σε φορτηγό, διασχίζοντας το κέντρο της Αθήνας

    Μια διαφορετική συναυλία, εξαιτίας του COVID-19, έδωσε η Άλκηστις Πρωτοψάλτη πάνω σε ένα φορτηγό, διασχίζοντας...

    Συνέχεια

    Aντίο, Κριστόφ!

    "Έφυγε" σε ηλικία 74 ετών ο Γάλλος τραγουδιστής Κριστόφ, ερμηνευτής των μεγάλων επιτυχιών "Aline"...

    Συνέχεια

    «ADAGIOS FROM THE UNDERGROUND» στο ΚΑΝΑΛΙ ΕΝΑ του Πειραιά- Αναλυτικά το πρόγραμμα μέχρι τη Δευτέρα του Πάσχα

    Το έργο "ADAGIOS FROM THE UNDERGROUND" παρουσιάζει το Κανάλι Ένα 90,4 την Μεγάλη...

    Συνέχεια

    Kαθήλωσε όλο τον κόσμο ο Αντρέα Μποτσέλι από το άδειο Ντουόμο

    Ένα νεκρικά άδειο Ντουόμο, μία πόλη να αδυνατεί να μετρήσει τις ανυπολόγιστες απώλειές της και στο κέντρο ένας τενόρος να μας...

    Συνέχεια

    ΔΗΛΩΣΗ ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ - Για το επίδομα των καλλιτεχνών

    Δήλωση σχετικά με το φλέγον θέμα του αποκλεισμού μίας μερίδας καλλιτεχνών από το επίδομα των 800 ή 600 ευρώ ανήρτησε o Mίκης...

    Συνέχεια

    Τουρκία: Πέθανε η τραγουδίστρια του Grup Yorum μετά από απεργία πείνας

    Η Χελίν Μπολέκ, τραγουδίστρια, του Grup Yorum, πέθανε έπειτα από 288 ημέρες απεργία πείνας την οποία είχε...

    Συνέχεια