Ρεπορτάζ

Τι μάθαμε για εσάς!

Απάντηση Λίνας Μενδώνη προς οικογένεια Θ. Μικρούτσικου

Απάντηση προς την οικογένεια του Θάνου Μικρούτσικου έδωσε, μέσω επιστολής, η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, σχετικά με την απόρριψη της δημοσία δαπάνη κηδείας του αείμνηστου συνθέτη αλλά και την αδειοδότηση της ΕΔΕΜ.

Η επιστολή της Υπουργού αναφέρει τα ακόλουθα:

Αθήνα, 24 Ιανουαρίου 2020

Προς: Την κ. Μαρία Παπαγιάννη, τις κ.κ. Σεσίλ, Κωνσταντίνα και Αλεξάνδρα Μικρούτσικου, τον κ. Στέργιο Μικρούτσικο

Αξιότιμες Κυρίες, Αξιότιμε Κύριε

Η πρωτοβουλία τον Ελληνικού Δημοσίου να τελεστεί δημοσία δαπάνη η κηδεία τον Θάνου Μικρούτσικου ήταν η ελάχιστη τιμή σε έναν σπουδαίο δημιουργό. Σε έναν σημαντικό άνθρωπο. Σε μια προσωπικότητα που πρόσφερε πάρα πολλά στον ελληνικό πολιτισμό, όχι μόνον με το μοναδικό μουσικό τον έργο, αλλά και με τη θητεία τον ως Υπουργός Πολιτισμού.

Ολη η Ελλάδα, κι εγώ ως πολίτης, μοιράστηκα μαζί σας την απώλεια τον Θάνου και το πένθος της οικογένειάς σας. Γνωρίζετε ότι είχα μια ειλικρινή σχέση μαζί του. Μια σχέση εκτίμησης για το έργο του και τις επιλογές του στο Υπουργείο Πολιτισμού. Μια σχέση θαυμασμού για το μουσικό και καλλιτεχνικό του έργο.

Επέλεξα να απαντήσω στην επιστολή, που μου απευθύνατε, για να σας διαβεβαιώσω ότι θεωρώ ότι η μεγίστη τιμή στους δημιουργούς είναι η εξασφάλιση των δικαιωμάτων τους. Και προφανώς οι καλλίτεροι εγγυητές της διασφάλισης αυτών των δικαιωμάτων είναι οι ίδιοι οι δημιουργοί. Η θέση μου ήταν σαφής και ξεκάθαρη από την πρώτη στιγμή: Η εναρμόνιση με την ισχύουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία, που σημαίνει ότι οι ίδιοι οι δημιουργοί πρέπει να διαχειρίζονται το θέμα των πνευματικών τους δικαιωμάτων μέσα από έναν ανεξάρτητο φορέα αυτοδιαχείρισης.

Μέσα στο πλήθος των απόψεων, έγκυρων ή μη, οι οποίες εκφράζονται τις μέρες αυτές, και τις εντυπώσεις, που σε πολλές περιπτώσεις επιχειρείται να δημιουργηθούν για πολιτικούς ή άλλούς λόγους και από συγκεκριμένες πλευρές, μεταφέρονται επιλεκτικά πληροφορίες μέσα σε ένα γενικότερο κλίμα παραπληροφόρησης. Σας βεβαιώ ότι ούτε στιγμή δεν παρέκλινα της αρχικής άποψής μου. Ουδεμία πρόθεση υφίσταται εκ μέρους του Υπουργείου Πολιτισμού να αναλάβει ιδιώτης την διαχείριση των δικαιωμάτων των στιχουργών και των συνθετών. Ο στόχος μας είναι η αδειοδότηση της ΕΔΕΜ με την τήρηση όμως των διαδικασιών, που υπαγορεύονται από το ισχύον Θεσμικό πλαίσιο.

Προφανώς ενημερωθήκατε για την γνωστοποίηση -και όχι αδειοδότηση- μιας ιδιωτικής Ανεξάρτητης Οντότητας Διαχείρισης. Η σύσταση των ΑΟΔ δεν εξαρτάται από την διακριτική ευχέρεια τον όποιου υπουργού ή της διοίκησης. Οι ΑΟΔ γνωστοποιούνται με βάση αυστηρές προϋποθέσεις που θέτει για την σύστασή τους το ελληνικό θεσμικό πλαίσιο, το ενωσιακό δίκαιο και η Οδηγία για την συλλογική διαχείριση. Δεν τίθεται επομένως θέμα επιλογής ή προτίμησης.

Βούλησή μας είναι οι δημιουργοί να έχουν τη δυνατότητα και το δικαίωμα της αυτοδιαχείρισης της πνευματικής τους περιουσίας, αυτής που μοιράζονται με όλους εμάς. Γι' αυτό, πρέπει τα δικαιώματά τους να είναι εξασφαλισμένα μέσω ενός Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης, που Θα είναι πραγματικά ανεξάρτητος, βιώσιμος και ισχυρός, ώστε να εξασφαλίζει στούς δημιουργούς την ασφάλεια και τον σεβασμό, που απαιτεί το έργο τους. Για να μην βρεθούν ξανά μπροστά σε δυσάρεστες καταστάσεις, που απαξιώνουν το έργο τους και τους ίδιους, όπως συνέβη στο παρελθόν.

Για τον λόγο αυτό ζητήσαμε από την ΕΔΕΜ να συντάξει μια έκθεση βιωσιμότητας, ώστε να διασφαλίζονται όλα τα παραπάνω. Προς επίρρωση των λεγομένων μου σας αναφέρω κάτι, το οποίο γνωρίζουν από τον περασμένο Οκτώβριο, οι εκπρόσωποι της ΕΔΕΜ. Το κόστος της μελέτης, που το Υπουργείο Πολιτισμού ζήτησε από τους δημιουργούς να εκπονήσούν, θα καλυφθεί από το Υπουργείο δια του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας, ώστε να μην υπάρξει η παραμικρή επιβάρυνση για τους ίδιους, πολλοί εκ των οποίων αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες.

Λυπάμαι ειλικρινά, αν τον φόρο τιμής που η Ελληνική Πολιτεία θέλησε να αποτίσει στον κοσμαγάπητο συνθέτη, στον δικό σας πολυαγαπημένο Θάνο, τον εκλαμβάνετε ως φιλανθρωπία. Στούς ανθρώπους «που ένωσαν με τα τραγούδια τούς αυτή τη χώρα, που απογείωσαν το λαό» μόνον σεβασμός, αγάπη και τιμή προσήκει.

Με ιδιαίτερη εκτίμηση,

Λίνα Μενδώνη,

Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού

    Μοιραστείτε το άρθρο:

    Σχολιάστε

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

    Στην παρουσίαση του «Soundtrack» του Πάνου Χρυσοστόμου στη ΒΑΒΕΛ

    Γράφει η Μίνα Μαύρου Το αδιαχώρητο δημιουργήθηκε στην «χειροποίητη» ΒΑΒΕΛ στο...

    Συνέχεια

    Στη γιορτή του Γιάννη Μαρκόπουλου στο Ηρώδειο

    Στο κατάμεστο Ηρώδειο γιορτάσαμε το βράδυ της Παρασκευής 28 Ιουνίου τα 80 χρόνια του Γιάννη...

    Συνέχεια

    H αναλλοίωτη μαγεία της Καραΐνδρου στο Ηρώδειο 31 χρόνια μετά

    Γράφει η Μίνα Μαύρου «Εκεί, στην πρώτη μου συναυλία, ένιωσα την υπέροχη συνενοχή των μουσικών να με τυλίγει...

    Συνέχεια

    Πέθανε ο Στέλιος Βαμβακάρης

    Πέθανε σε ηλικία 72 ετών ο σύνθετης και δεξιοτέχνης του μπουζουκιού Στέλιος Βαμβακάρης, γιος του Μάρκου Βαμβακάρη...

    Συνέχεια

    2000€ πρόστιμο στην Αυτοδιαχείριση από την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού

    2.000€ πρόστιμο επιβλήθηκε στην Αυτοδιαχείριση από την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού την...

    Συνέχεια

    «Έφυγε» ο Αντώνης Ρεπάνης

    Πέθανε σε ηλικία 86 ετών ο σπουδαίος τραγουδιστής και συνθέτης Αντώνης Ρεπάνης το βράδυ της Πέμπτης 30 Μαϊου,...

    Συνέχεια

    «Ένας καιρός αντάρτης»- Στην παρουσίαση του νέου δίσκου της Βέρας Βασιλείου- Πέτσα στη ΣΦΙΓΓΑ

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Σε κάθε εποχή, προεκλογική ή μετεκλογική πάντα έχει θέση... "ένας καιρός αντάρτης"...

    Συνέχεια

    Όλα έτοιμα για την... τελευταία «Ταράτσα του Φοίβου»

    Ήρθε λοιπόν η ώρα της Τελευταίας Ταράτσας…! Τρίτος χρόνος και είναι πια η σωστή στιγμή να κλείσει ο κύκλος της...

    Συνέχεια

    To ΛΑΛΟΝ ΥΔΩΡ έρχεται να δώσει έναν άλλο αέρα στα εγχώρια Φεστιβάλ!

    Γράφει η Λένα Λουλούδη Φωτογραφίες: Γιώργος Σπανός Ένα τόνο διαφορετικότητας μέσα...

    Συνέχεια

    «Κι αν αυτό δεν είναι αγάπη …τότε τι;»- Με την Ελισσάβετ Καρατζόλη στη μουσική βιβλιοθήκη Λίλιαν Βουδούρη

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Όταν μιλάμε για έναν τραγουδιστή που μας αρέσει κάπως πιο εξειδικευμένα, πολύ συχνά αναφερόμαστε...

    Συνέχεια