Συνεντεύξεις

Ρωτάμε, απαντάνε!

Ζωή Τηγανούρια:«Η παιδεία στη χώρα μας εκπαιδεύει τον κόσμο στα ευκολάκια»

Γράφει η Αρετή Κοκκίνου
Τα λόγια περιττεύουν για μια δεξιοτέχνη μουσικό και προικισμένη συνθέτιδα, όπως η Ζωή Τηγανούρια, με αναγνώριση και εκτός ελληνικών συνόρων. Οι παραστάσεις της όλες ξεχωριστές, με παλμό και καλλιτεχνική άποψη. Και δεν παύει να μας εκπλήσσει! Με αφορμή την σύμπραξή της με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων σε μια μοναδική συναυλία τη Δευτέρα στις 20 Φεβρουαρίου στις 8.30 το βράδυ στην Τεχνόπολη, μας παραχώρησε την παρακάτω συνέντευξη.

Η καταγωγή σας από τη Σαμοθράκη και συχνά, ακόμα και μέσα από τη δουλειά σας, δηλώνετε την αγάπη για τον τόπο σας. Πόσο δύσκολο ή εύκολο ήταν το ξεκίνημα στα μουσικά πράγματα για έναν νέο μακριά από κάποιο αστικό κέντρο;

Ο αυθορμητισμός και η αγνότητα της νεότητας, το πάθος και το κάλεσμα του καλλιτέχνη -που γεννιέται δε γίνεται- στην ηλικία λίγο μετά την εφηβεία τα κάνει όλα να φαίνονται εύκολα … Στα 18 μου με την άφιξή μου στην Αθήνα δε θα μπορούσα να βρω κανένα εμπόδιο, διότι η αγάπη μου για τη μουσική ήταν πολύ μεγάλη, που με έκανε να τα βλέπω όλα εύκολα, όλα φωτεινά. Αυτό είναι το όπλο που με ακολουθεί σε όλη μου τη ζωή και με κάνει να προσπερνώ τις αντιξοότητες. Οδηγός μου είναι η αισιοδοξία, το πάθος και το να αναλαμβάνω πρωτοβουλίες και ρίσκα, χωρίς να λιγοψυχώ και να πισωγυρίζω. Η θετική οπτική από την οποία βλέπω πάντα τον κόσμο «ρίχνει όλους τους τοίχους» που προσπαθούν να με εμποδίσουν. Οραματίζομαι ότι όλοι οι άνθρωποι είναι καλοπροαίρετοι και ότι όλα γίνονται χωρίς υστεροβουλία και «πίσω σκέψεις» οπότε το «όπλο του καλού» είναι πολύ μεγάλο και υπερνικά όλα τα κακόβουλα σχέδια που μπορεί να σκαρώνονται γύρω μου…

Πώς επιλέξατε το ακορντεόν; Αν και η εικόνα σας είναι σύμφυτη πια με το συγκεκριμένο όργανο, θα μπορούσατε να φανταστείτε τον εαυτό σας ως σολίστ σε άλλο μουσικό όργανο;

Στη φαντασία μου από μικρή υπήρχε η εικόνα μου με βιολί, είναι πλέον γνωστό πόσο αγαπώ αυτό το μουσικό όργανο, μιας και είναι το μουσικό όργανο του πατέρα μου και το χρησιμοποιώ ασφαλώς σε όλες μου σχεδόν τις ενορχηστρώσεις, είτε ως σόλο σε κλασσικό, μοντέρνο ή παραδοσιακό μοτίβο, είτε σαν σύνολο ορχήστρας εγχόρδων. Παρόλα αυτά, τα πλήκτρα με κέρδισαν, διότι προφανώς ήταν γραφτό να γίνει έτσι απλά… και μάλιστα με μουσικό πληκτροφόρο όργανο που μέχρι τα 21 μου δεν είχα πιάσει ποτέ στη ζωή μου.

Η δουλειά σας έχει διακριθεί και εκτός ελληνικών συνόρων και έχετε δώσει και πολλές συναυλίες στο εξωτερικό. Είναι διαφορετικό το κοινό και οι απαιτήσεις του σε ξένους συναυλιακούς χώρους;

Το χαρακτηριστικό στο εξωτερικό που διαφέρει από την Ελλάδα είναι ότι είναι εκπαιδευμένοι στην ορχηστρική μουσική. Εδώ δυστυχώς έχουν μάθει μόνο στον τραγουδιστή, και όλα όσα έχουν σχέση με την λέξη συναυλία, live, τα συνδέει το κοινό με τραγούδια και σπάνια, με ορχηστρικά κομμάτια. Έξω απλά ακούνε και απολαμβάνουν τα μουσικά έργα, έστω και αν είναι ορχηστρικά, εδώ μετά από τρία η τέσσερα ορχηστρικά κομμάτια αρχίζει το κοινό και κουράζεται και περιμένει την εναλλαγή. Ασφαλώς για αυτό ευθύνεται η γενικότερη παιδεία στη χώρα μας που εκπαιδεύει τον κόσμο στα “ευκολάκια'', για να μπορούν αυτοί που βρίσκονταν σε καίριες θέσεις να τα ελέγχουν. Διότι έτσι καθοδηγούν και ελέγχουν τα πάντα και δε μπορεί να ξεφύγει και να ξεστρατίσει τίποτα από τα καθιερωμένα που είναι κάτω από τον έλεγχό τους.

Πώς έχει επηρεάσει τη δουλειά σας το γεγονός ότι είστε μητέρα; Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι για μία καλλιτέχνιδα να αντεπεξέλθει σε τόσο διαφορετικούς και πολλαπλούς ρόλους ζωής;

Είναι υπέροχο να είσαι μητέρα, διότι η χαρά και η ευλογία της μητρότητας δίνει ψυχική δύναμη τόση όση να αντέχεις και τις πιο αντίξοες και κουραστικές συνθήκες. Η ζωή μου από τότε που έγινα μαμά είναι πολύ πιο εύκολη. Ένα φιλί της κόρης μου και όλα γίνονται παιχνιδάκι!

Ως συνθέτις έχετε δώσει πολλά τραγούδια σε πολλούς επώνυμους ερμηνευτές μας.

Ωστόσο συνεργάζεστε και με πολλούς νέους τραγουδιστές, όπως η Πολυτίμη, που μόλις κυκλοφόρησε ένα νέο τραγούδι, προπομπό ολοκληρωμένης δισκογραφικής δουλειάς. Πιστεύετε ότι ένας συνθέτης σήμερα είναι πιο ωφέλιμο να αναζητά φωνές ανάμεσα σε νέους τραγουδιστές ή σε ήδη καταξιωμένους και “δοκιμασμένους”;

Ωραία ερώτηση… Πιστεύω ακράδαντα στους νέους, τους στηρίζω με τη ψυχή μου και πιστεύω ότι πρέπει να δίνουμε “τόπο στα νιάτα''. Με ενδιαφέρει να ακούω τα τραγούδια μου ερμηνευμένα με ψυχή και αγάπη και ο ερμηνευτής που τα λέει να τα στηρίζει στα live του. Δεν παίζει για 'μένα κανέναν ρόλο αν είναι διάσημος κάποιος η αν είναι άγνωστος, αρκεί να αγαπήσει το τραγούδι μου και να το ερμηνεύσει σωστά… Αυτό έχει αξία και αυτό κάνει τα τραγούδια να μένουν στον χρόνο. Ασφαλώς παίζει σπουδαίο ρόλο το ραδιόφωνο όμως εδώ … αφήνω μια άνω τελεία, για να επανέλθω σε μια άλλη κουβέντα μας αφιερωμένη σε αυτό το σύστημα, διότι είναι πολλά αυτά που θέλω να πω…

Μία από τις διεθνείς διακρίσεις σας που μου έκανε εντύπωση ήταν αυτή της επιλογής από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα "100 Mirrors" μεταξύ των 100 γυναικών - επιχειρηματιών από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες χρησιμεύουν ως πρότυπα για άλλες γυναίκες που επιθυμούν να ξεκινήσουν δική τους επιχείρηση. Ως καταξιωμένη λοιπόν και μουσική επιχειρηματίας, πιστεύετε ότι υπάρχει ελπίδα για την εμπορική επιβίωση των ποιοτικών μουσικών δημιουργών στη χώρα μας;

Μέσα από μικρές ομάδες που αγωνίζονται με ψυχή, όραμα, ήθος και σωστό πλάνο…ναι! Υπάρχει ελπίδα… Οι μικρές ομάδες είναι η σπίθα που γίνεται σιγά σιγά, με πίστη και επιμονή, φλόγα!

Μεταξύ των συνθέσεών σας υπάρχουν πολλά ορχηστρικά κομμάτια (κάποια μάλιστα περιλαμβάνονται και σε ξένες μεγάλες συλλογές όπως Buddha Bar). Πιστεύετε ότι η ορχηστρική μουσική έχει απήχηση στην Ελλάδα;

Νομίζω ότι ήδη απήντησα σε αυτή την ερώτησή σας παραπάνω. Αυτό που θα προσθέσω εδώ είναι ότι υπάρχει πάντα υποψιασμένο κοινό που ξέρει να διακρίνει και να ακούει…. Αυτό είναι το δικό μου κοινό που έρχεται στις εμφανίσεις μου και που διψάει για καλά ποιοτικά ακούσματα…

Οι προσεχείς σας εμφανίσεις πλούσιες , ενδιαφέρουσες και.. διαφορετικές. Δώστε μας μια γεύση από τις sold out παραστάσεις σας στο “Κρεμλίνο” με το Χρήστο Παπαδόπουλο αλλά και τη “Γυναικεία Υπόθεση” στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.

Ήταν υπέροχες οι πρόσφατες εμφανίσεις μου και, δόξα τω Θεώ, sold out όλες οι παραστάσεις. Η συνεργασία μου με τον Χρήστο Παπαδόπουλο αλλά και όλους τους συντελεστές στην παράσταση “Έτσι είναι η Zωή'' άψογη! Mια παράσταση που άρεσε πολύ και μου έδειξε, για άλλη μια φορά, πως ο κόσμος διψάει για φρέσκες καλλιτεχνικές ιδέες, όχι δήθεν, όχι παρωχημένες, όχι βασισμένες στην ίδια συνταγή. Το κοινό θέλει να ακούσει και να δει νέους ανθρώπους, νέους καλλιτέχνες, να δει και να απολαύσει κάτι που θα τον βγάλει από τη μιζέρια και την κατήφεια της εποχής και που δε θα βασίζεται απαραίτητα στο “να κόβουμε τις φλέβες από τη καψούρα όπως είναι όλα τα σύγχρονα εμπορικά τραγουδάκια της σεζόν''… Γι αυτό και σκέφτηκα τον τίτλο ..έτσι είναι η Ζωή.. διότι έγινε πέρασμα από τις ομορφιές της ζωής πολύ έξυπνα, με αναφορές στο παρελθόν, μέσα από ελληνικό κινηματογράφο, ρετρό κομμάτια, διεθνές ρεπερτόριο, ελληνικά αγαπημένα λαϊκά τραγούδια μεγάλων συνθέτων, αλλά και συνθέσεις δικές μου και του Χρήστου, που έχουν αγαπηθεί από τον κόσμο.

Εξίσου επιτυχημένη ήταν και η παράσταση “Γυναικεία υπόθεση” στο Ίδρυμα Θεοχαράκη, η οποία αποτελείτο μόνο από γυναίκες, που εξυμνήσαμε τη γυναίκα! Συμμετείχαν οι ξεχωριστές Πολυτίμη και η Υακίνθη Λάγιου, στις ερμηνείες οι εξαιρετικές σολίστ- πιάνο Τζένη Σουλκούκη και τσελίστα-πρώτο τσέλο της Συμφωνικής του Δήμου Αθηναίων- Μιρέλλα Ρούτση, οι υπέροχες Αλίκη Μαυροειδή και Έλενα Λιναρδάκη στις χορογραφίες και ο μοναδικός άντρας της παρέας Στέλιος Γενεράλης. Επίσης, θα ήθελα να αναφερθώ στο «Τango lovers festival» που και αυτό έγινε 2 Φλεβάρη με πολύ μεγάλη επιτυχία με την αιγίδα 4 πρεσβειών Αργεντινής, Ουρουγουάης, Τουρκίας και Ιταλίας, όπου συμμετείχα με μια ομάδα εκπληκτικών μουσικών μόνο στο Τango μου ρεπερτόριο στο “Cine Kεραμικός” και το άνοιγμα του Φεστιβάλ έγινε με το “Last Τango by Zoe'', χορογραφημένο εξαιρετικά από όλους τους χορευτές τους Φεστιβάλ.

Ακολουθεί η συναυλία με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων πάνω σε δικά μου έργα. Μια συναυλία που ονειρεύομαι πολλά χρόνια και ήρθε το πλήρωμα του χρόνου να γίνει πραγματικότητα… Στη συναυλία έχουμε καλεσμένους νέους καλλιτέχνες, οι οποίοι θα ερμηνεύσουν κάποια από τα τραγούδια μου. Ο εκπληκτικός Θάνος Πολύδωρας με τον οποίο ετοιμάζουμε την επανεκτέλεση του τραγουδιού που φτιάξαμε μαζί με τον Χάρη Ρώμα ως τραγούδι τίτλων για το σάουντρακ του σίριαλ «Δεληγιάννειο Παρθεναγωγείο» το “Δυο χείλη κατακόκκινα'', ένα τραγούδι που το πρωτο-ερμήνευσε ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου. Η δυναμική σόουλ ποπ τραγουδίστρια Πολυτίμη, η οποία θα ερμηνεύσει τη πρόσφατη κυκλοφορία της το “Όνειρα κομμάτια'', το τραγούδι που γράψαμε μαζί με τη Μαρκέλλα Σελιανίτου, που οι στίχοι του είναι γεμάτοι αισιοδοξία και ευοίωνα μηνύματα. Η αισθαντική Υακίνθη Λάγιου, η οποία θα ερμηνεύσει το τραγούδι “Κόρη Γλυκιά'' που γράψαμε με τον Κωνσταντίνο Ρωμανίδη για τη Νίκη της Σαμοθράκης, στίχος που λέει «τώρα που φεύγει για τα ξένα κόρη γλυκιά δικό μου αίμα» και η εκπληκτική σοπράνο Βανέσα Καλκάνη, η οποία θα ερμηνεύσει το αγαπημένο μου “Θα ταξιδεύω”, που γράψαμε μαζί με τον αείμνηστο Ηλία Κατσούλη και το πρωτο-ερμήνευσε στη δισκογραφία η Δήμητρα Γαλάνη. Το τραγούδι αυτό το ετοιμάζουμε για επανεκτέλεση με την υπέροχη μέτζο σοπράνο την Εθνικής Λυρικής σκηνής, την Ελένη Βουδουράκη. Επίσης, στη συναυλία αυτή θα ακουστούν και ορχηστρικές μου συνθέσεις για ακορντεόν και ορχήστρα, με παρουσίαση της νέας μου κυκλοφορίας “Last Τango by Ζoe'', ένα ορχηστρικό κομμάτι που το remix έγινε πολύ πρόσφατα από τον DJ Τάσο Πιλαρινό, γνωστό από τη διασκευή του στο κομμάτι LP “Lost on you”, ενώ τα φωνητικά ανήκουν στην Ελένη Βουδουράκη με επίσημη κυκλοφορία από τη Zoe Music Ltd. Ασφαλώς η τιμή μου μεγάλη να επιμελείται τα έργα μου προσωπικά ο μαέστρος που διευθύνει την Συμφωνική Ορχήστρα, ο Ελευθέριος Καλκάνης.

Επόμενα σχέδια πολλά και πολλές προγραμματισμένες συναυλίες στην Άνοιξη στο εξωτερικό: Κύπρο, Κουβέιτ, Λονδίνο και Καναδά …. Λεπτομέρειες αναλυτικά σε επόμενη συνέντευξη (γέλια ),μόλις επιστρέψω, για να σας πως τις εμπειρίες μου…

Επίσης ετοιμάζουμε πολλές δισκογραφικές δουλειές με νέους ερμηνευτές και μια μεγάλη συνεργασία με τον πιο διάσημο Ερμηνευτή του Ιράν. Του ετοιμάζω την προσωπική του δισκογραφική δουλειά σε ποίηση του μεγάλου ποιητή παγκοσμίου εμβέλειας Τζελαλεντίν Ρουμί, καθώς και κοινές συναυλίες σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Καλή συνέχεια λοιπόν και αναμένω... το δεύτερο μέρος της συνέντευξης, μετά τη διεθνή περιοδεία. Ευχαριστώ πολύ!

    ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

    Ζωή Τηγανούρια:«Η παιδεία στη χώρα μας εκπαιδεύει τον κόσμο στα ευκολάκια»
    Ζωή Τηγανούρια:«Η παιδεία στη χώρα μας εκπαιδεύει τον κόσμο στα ευκολάκια»
    Ζωή Τηγανούρια:«Η παιδεία στη χώρα μας εκπαιδεύει τον κόσμο στα ευκολάκια»
    Ζωή Τηγανούρια:«Η παιδεία στη χώρα μας εκπαιδεύει τον κόσμο στα ευκολάκια»
    Ζωή Τηγανούρια:«Η παιδεία στη χώρα μας εκπαιδεύει τον κόσμο στα ευκολάκια»
    Μοιραστείτε το άρθρο:

    Σχολιάστε

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

    O Δαμιανός Πάντας, η Ερωφίλη και ο Βασίλης Γισδάκης στο ΜΟΥΣΙΚΟΓΡΑΜΜΑ

    Μία εφ' όλης της ύλης συνέντευξη παραχώρησαν ο συνθέτης Δαμιανός Πάντας και οι ερμηνευτές Ερωφίλη και...

    Συνέχεια

    Στάθης Άννινος: «Ξεκίνησα από το μηδέν και αυτοσχεδίασα πάνω στην ταινία του Χίτσκοκ »

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Ο Στάθης Άννινος είναι ένας καλλιτέχνης που εδώ και χρόνια πια δεν σταματάει...

    Συνέχεια

    Παναγιώτης Κελάνδριας: «Όποιος απλά μένει ικανοποιημένος από την προσπάθειά του, τότε θα μείνει στάσιμος»

    Γράφει ο Κώστας Προβατάς Είμαστε εδώ με τον Παναγιώτη Κελάνδρια, σε ένα υπέροχο μικρό καφέ...

    Συνέχεια

    Νίνα Παπαθανασοπούλου: «Στόχος μου είναι να κάνω την επιστημονική έρευνα προσβάσιμη για το ευρύ κοινό»

    Γράφει η Ιλένια Χρίστου «Μάρθα Γκράχαμ και Ελληνικοί μύθοι» …Μια...

    Συνέχεια

    Καλλιόπη Bέττα: «Μόνο αν δούμε την πολιτική και το τραγούδι ως προσφορά, θα φτιάξουμε έναν καλύτερο κόσμο»

    Γράφει ο Κώστας Προβατάς Είχα έναν προβληματισμό, καθώς σκεφτόμουν πώς να ξεκινήσω αυτήν τη συνέντευξη με την...

    Συνέχεια

    Γιάννος Aιόλου: «Η Τέχνη ειναι συμμετοχική. Με ενδιαφέρει το κοινό που με ανακαλύπτει με δική του αυτενέργεια»

    Γράφει η Ιλένια Χρίστου Όποιος ανακαλύπτει τη μουσική του πολυβραβευμένου συνθέτη Γιάννου Αιόλου...

    Συνέχεια

    Nικήτας Boστάνης: «Προσπαθώ να συνεχίσω τη λαϊκή μας μουσική όσο καλύτερα γίνεται»

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Ο Νικήτας Βοστάνης ανήκει στη κατηγορία των αθόρυβων μεν, πολυγραφότατων...

    Συνέχεια

    Απόλλων Κουσκουμβεκάκης: «Το τάνγκο ταιριάζει με την ιδιοσυγκρασία του Έλληνα»

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Ο Απόλλων Κουσκουμβεκάκης, σολίστ κιθάρας, μαέστρος και ενορχηστρωτής...

    Συνέχεια

    Tατιάνα Ζωγράφου: «Ο εκπαιδευτικός σήμερα πρέπει να βρει τον τρόπο να επικοινωνεί την αλήθεια»

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Η Τατιάνα Ζωγράφου, εκπαιδευτικός και μουσικός, μετράει πολλά δημιουργικά...

    Συνέχεια

    Bαγγέλης Στεφανόπουλος: «O αυτοσχεδιασμός είναι προέκταση της συνθετικής ικανότητας κάθε μουσικού»

    Γράφει η Ιλένια Χρίστου Μια μυσταγωγική συναυλία αναμένουμε να ζήσουμε το Σάββατο 19 Νοεμβρίου στην...

    Συνέχεια