Συνεντεύξεις

Ρωτάμε, απαντάνε!

Λεωνίδας Μαριδάκης: «Το τραγούδι με πιο ανάλαφρη διάθεση δεν σημαίνει πως πρέπει να μην έχει περιεχόμενο»

Γράφει η Αρετή Κοκκίνου
Συχνά ακούω από ακροατές και ανθρώπους που ασχολούνται με το τραγούδι ότι τα περισσότερα έντεχνα άσματα με περιεχόμενο και βάθος είναι καταθλιπτικά και πως ο κόσμος έχει ανάγκη την ελαφρότητα, για να ξεδώσει από τα προβλήματά του. Αντί απάντησης τούς παραπέμπω στην περίπτωση ενός Έλληνα δημιουργού που κατά τη γνώμη μου ικανοποιεί και τα δύο ζητούμενα: Φρεσκάδα και ανάλαφρη διάθεση μεν, ποιότητα και περιεχόμενο δε...

Πρόκειται για τον Λεωνίδα Μαριδάκη, που έχει ήδη συστηθεί στο κοινό με 2 προηγούμενες δισκογραφικές δουλειές, το «Αβάδιστα» (Universal/2006 σε παραγωγή του Νίκου Ξυδάκη) και το «Σε βάθος δρόμου» (Μετρονόμος/2010). Με την ολοκαίνουργια δουλειά του μάς φέρνει μια «Βάρκα στο σπίτι».

Εκτός από τον ίδιο, έχουν γράψει στίχους η Νικόλ Κατσάνη, η Φωτεινή Λαμπρίδη, ο Μάρκος Μαριδάκης, η Ειρήνη Σουργιαδάκη και ο μεγάλος Μάνος Ελευθερίου. Ο ίδιος ερμηνεύει τα τραγούδια του, ενώ υπάρχουν και 3 ντουέτα με τον Σπύρο Γραμμένο, τον Αργύρη Λούλατζη και τη Δανάη Μπότικ.

Για το νέο cd σου «Βάρκα στο σπίτι» έχεις αναφέρει κάπου πως είναι «φτιαγμένος από υλικά ονείρων του καιρού μας». Είναι άραγε διαφορετικά τα όνειρα του καιρού μας από τα όνειρα άλλων καιρών;

Ναι, το νέο μου άλμπουμ είναι πιο «σημερινό» σε σχέση με τα προηγούμενά μου με μια έννοια. Έχει συναισθήματα, ερεθίσματα, υλικά από ένα κόσμο που αλλάζει γρήγορα τα τελευταία χρόνια, σαν ένα χαλί που το τραβάνε κάτω από τα πόδια μας. Αυτό ήταν και το ερέθισμα, για να γράψω αυτό το άλμπουμ.

Ο «Μετρονόμος» είναι η δισκογραφική εταιρεία που σε φιλοξένησε τελικά. Εκεί είχες εκδώσει και το δεύτερο cd σου. Μια σχέση καλή που κρατάει;

Μεγάλο κομμάτι της παραγωγής και της προώθησης το παίρνουμε ως καλλιτέχνες, πια, πάνω μας, οπότε μια εταιρεία έχει νόημα στο πλάι μας, μόνο ως σύμμαχος στην δουλειά, αλλιώς να λείπει. Μια τέτοια σπάνια περίπτωση είναι ο «Μετρονόμος» αυτή τη στιγμή στα ελληνικά πράγματα και με χαρά βρέθηκα ξανά με το Θανάση Συλιβό σε αυτό μου το βήμα. Βρισκόμαστε, σχεδιάζουμε τα βήματα ήρεμα, με χαμόγελο. Με λίγα λόγια και πολλή δουλειά.

Τη δουλειά σου γενικά τη διαπνέει η αισιοδοξία. Επίτευγμα ο συνδυασμός φωτεινής διάθεσης και προβληματισμού κατά τη γνώμη μου. Η απαισιοδοξία σε αντίστιξη με το απροβλημάτιστο fun, μήπως είναι ένα είδος μόδας στο σημερινό έντεχνο τραγούδι;

Όλα έχουν την θέση τους μέσα στην σύγχρονη ελληνική μουσική, ωστόσο ένα τραγούδι με πιο ανάλαφρη διάθεση δεν σημαίνει πως πρέπει να μην έχει περιεχόμενο. Με ενδιαφέρει η αθωότητα, ο υπαινιγμός, η θεατρικότητα, το χιούμορ στο τραγούδι. Αυτά είναι ίσως και τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν τη μουσική μου. Η «Βάρκα στο σπίτι» περιέχει πολλά τέτοια τραγούδια. Από το «Έρωτας ή Τίποτα» που τραγουδάω με το Σπύρο Γραμμένο μέχρι το «Φταίει ο Ντρούπι», το «Δε γουστάρω άλλα πλάνα», το «Βόλτα στο Θησείο» κ.ά.

Πιστεύεις στον όρο «έντεχνο τραγούδι», σε συνέχεια της προηγούμενης ερώτησης;

Κοίταξε, από την μία οι χαρακτηρισμοί μάς βοηθάνε να συνεννοηθούμε. Από την άλλη το τραγούδι είναι κάτι σύνθετο και η κατηγοριοποίηση συχνά το αδικεί. Ο όρος «έντεχνο» όπως τον είχε ορίσει πρώτος ο Μάνος Χατζιδάκις αναφερόταν σε ένα πιο πρωτότυπο και πολυεπίπεδο τραγούδι. Από τη δεκαετία του '90 ο όρος άρχισε να αναφέρεται περισσότερο στο «στιλ», στα εξωτερικά δηλαδή χαρακτηριστικά (ατμόσφαιρα, ενορχήστρωση) και λιγότερο στο πολυεπίπεδο περιεχόμενο. Στην εποχή μας ο όρος «έντεχνο» είναι τόσο γενικός, πια, που είναι οριακά λειτουργικός. Προσωπικά, δεν έχω κάποιο πρόβλημα, πιο πολύ με ενδιαφέρει να είναι εμπνευσμένο ένα τραγούδι που ακούω, παρά σε ποιο είδος ανήκει.

Το νέο σου βίντεο κλιπ για το τραγούδι «Αστυπάλαια» κυκλοφόρησε τον περασμένο Αύγουστο. Πώς και επιλέξατε μαζί με την τη Νικόλ Κατσάνη που έγραψε τους στίχους - να τραγουδήσετε την Αστυπάλαια, από όλα τα νησιά;

Η επιλογή του θέματος νομίζω αφορά σε κάποιο προσωπικό βίωμα της Νικόλ. Εγώ επέλεξα κατόπιν τους συγκεκριμένους στίχους, γιατί είναι εμπνευσμένοι, καλογραμμένοι και έχουν ένα ορίζοντα σε κάτι ονειρικό. Για 'μένα είναι κάτι περισσότερο από ένα ταξιδιάρικο, ερωτικό τραγούδι.

Μίλησέ μου για τους στιχουργούς και τους υπόλοιπους συντελεστές της «Βάρκας στο σπίτι».

Πρέπει να πω πως η ομάδα των ανθρώπων που συνεργάστηκα εδώ, έδωσε ψυχή και ταλέντο. Τους ευχαριστώ μέσα από την καρδιά μου για αυτή την καλή συνεργασία. Στίχους μου έδωσαν η Φωτεινή Λαμπρίδη, η Νικόλ Κατσάνη, ο Πάνος Αντωνάτος, η Ειρήνη Σουργιαδάκη και ο μέγας, αξεπέραστος και γλυκύτατος Μάνος Ελευθερίου. Η δουλειά περιέχει και ένα τραγούδι, ίσως και το πρώτο που έγραψα ποτέ, σε ναυτικούς στίχους του πατέρα μου.

Οι μουσικοί επίσης προσέγγισαν τις ηχογραφήσεις με απόλυτα δημιουργικό τρόπο. Ο Δρόσος Σκυλλάς είναι στα τύμπανα και τα κρουστά, ο Πέτρος Βαρθακούρης στο ηλεκτρικό μπάσο και το κοντραμπάσο, ο Γιώργος Λιμάκης που έγραψε με πολλή έμπνευση τις κιθάρες, ο Γιώργος Κατσάνος με τα μυστήρια όργανά του melotron και vibradoneon, ο Δημήτρης Σεβνταλής που χόρεψε τα τραγούδια με το πιάνο του, ο Φώτης Σιώτας με τα αξεπέραστα βιολιά του. Ακόμα οι «χάλκινοι» Σπύρος Αρκούδης στην τρομπέτα και Λεωνίδας Παλαμιώτης στο τρομπόνι, συν κάποιες έξτρα συμμετοχές. Η δουλειά περιέχει και δύο ντουέτα με τους «συνοδοιπόρους» τραγουδοποιούς Σπύρο Γραμμένο και Αργύρη Λούλατζη.

Θα σταθώ ιδιαίτερα στον κύριο Μάνο Ελευθερίου, που σου χάρισε το στίχο στο ομότιτλο τραγούδι. Πώς έγινε η γνωριμία σας; Τι σε έκανε να το επιλέξεις από όλα τα άλλα ως τίτλο του cd;

Αφορμή ήταν το δεύτερο προσωπικό μου άλμπουμ «Σε βάθος δρόμου». Του το έδωσα να το ακούσει και κατόπιν με κάλεσε και το παρουσιάσαμε στον Αθήνα 9.84 στην εκπομπή του. Στον επόμενο καφέ που ήπιαμε, μου κρατούσε και μου έδωσε τους στίχους του τραγουδιού «Βάρκα στο σπίτι», λέγοντάς μου να μην βιαστώ να τους μελοποιήσω. Έτσι απλά. Ήταν μια μέγιστη, γενναιόδωρη χειρονομία από μέρους του. Έδωσα τον τίτλο του τραγουδιού στον δίσκο, γιατί νιώθω να περιέχει μια καλλιτεχνική «υπέρβαση» και να στεγάζει με τον καλύτερο τρόπο τη δουλειά. Είναι μια μελοποίηση που με έβαλε στην διαδικασία να τολμήσω, σαν να με έσπρωξε να κολυμπήσω στα βαθειά.

Ο ίδιος γράφεις στίχο. Την μελοποίηση στίχων άλλων πλην των δικών σου την επιδίωξες ή προέκυψε τυχαία;

Την επεδίωξα. Περιέχω μέσα μου περισσότερη μουσική παρά στίχους και επιπλέον η συνεργασία είναι μια διαδικασία που χαίρομαι και είναι πολύ αποδοτική.

Ποια ήταν η εμπειρία από τις παραστάσεις τον τελευταίο καιρό;

Εξαιρετική! Δοκίμασα στα λάιβ πολλά από τα τραγούδια του νέου δίσκου πριν εκδοθεί και αυτό λειτούργησε πολύ όμορφα και έχτισε μια βάση, για να μπορώ να παρουσιάζω όλη τη δουλειά από εδώ και πέρα. Με εξοικείωσε με την «παραστατική» πλευρά του υλικού.

Σε τι θάλασσες θα ταξιδέψει η Βάρκα από εδώ και πέρα; Πού θα μπορέσουμε να σε ακούσουμε;

Θα παίξω σε κάποιους μικρούς χώρους μέχρι την επίσημη παρουσίαση της δουλειάς και θα συνεχίσω με κάποια μεγαλύτερα σχέδια για το καλοκαίρι. Τις επόμενες μέρες θα είμαι φιλοξενούμενος σε ένα πολύ όμορφο πρόγραμμα, προσκεκλημένος του τραγουδιστή Νίκου Καρακαλπάκη στο "ΙΛΙΟΝ PLUS", Κυριακή 11/2 στις 8.30 η ώρα το βράδυ. Επόμενο προσωπικό λάιβ μου θα έχω Σάββατο 17 Φεβρουαρίου, στο στέκι της γειτονιάς μου, στην cozy σκηνή του "Foka Negra", στην Κυψέλη, πρώτη φορά με το νέο δίσκο στις αποσκευές μου.

Καλή συνέχεια και καλή επιτυχία σε ό,τι κι αν κάνεις...

Ευχαριστώ πολύ!

    ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

    Λεωνίδας Μαριδάκης: «Το τραγούδι με πιο ανάλαφρη διάθεση δεν σημαίνει πως πρέπει να μην έχει περιεχόμενο»
    Λεωνίδας Μαριδάκης: «Το τραγούδι με πιο ανάλαφρη διάθεση δεν σημαίνει πως πρέπει να μην έχει περιεχόμενο»
    Λεωνίδας Μαριδάκης: «Το τραγούδι με πιο ανάλαφρη διάθεση δεν σημαίνει πως πρέπει να μην έχει περιεχόμενο»
    Λεωνίδας Μαριδάκης: «Το τραγούδι με πιο ανάλαφρη διάθεση δεν σημαίνει πως πρέπει να μην έχει περιεχόμενο»
    Λεωνίδας Μαριδάκης: «Το τραγούδι με πιο ανάλαφρη διάθεση δεν σημαίνει πως πρέπει να μην έχει περιεχόμενο»
    Μοιραστείτε το άρθρο:

    Σχολιάστε

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

    Aγγέλω Σφέτσου: «Δεν υπάρχει τραγούδι χωρίς στίχο και στίχος χωρίς μουσική»

    Γράφει η Λένα Λουλούδη Κάποτε ο Γιάννης Σπανός την χειροφίλησε, όταν την πέτυχε στο καμαρίνι να...

    Συνέχεια

    Στάθης Άννινος: «Ο δημιουργικός μου εαυτός αντιστέκεται»

    Γράφει η Αρετή Κοκκίνου Με τη δουλειά του πιανίστα και συνθέτη Στάθη Άνιννου είχαμε ασχοληθεί και...

    Συνέχεια

    Αλεξανδρος Τζεφεράκος: «Η Δημοτική Ραδιοφωνία του πρώτου λιμανιού της Ευρώπης αξίζει και μπορεί τα καλύτερα!»

    Γράφει η Μίνα Μαύρου Είναι γιατρός, γέννημα θρέμμα Πειραιώτης, με το ραδιόφωνο του αυτοκινήτου του, μονίμως συντονισμένο...

    Συνέχεια

    Θάνος Σταυρίδης: «Στην Ελλάδα ζούμε στην παντοκρατορία του τραγουδιού, εντούτοις ο κόσμος είναι πια δεκτικός στην ορχηστρική μουσική»

    Γράφει η Ιλένια Χρίστου Φωτογραφίες: Σοφία Καμπλιώνη «…Όποτε νιώθω...

    Συνέχεια

    Bασίλης Τριάντης: «Τα μουσικά μου βιώματα είναι ένα ψηφιδωτό από μουσικές»

    Γράφει η Ιλένια Χρίστου «Όλοι κρύβουμε μέσα μας τον δικό μας Πορτολάνο που μας συντροφεύει, τον οποίο...

    Συνέχεια

    Kωνσταντίνα Πάλλα: «Θέλω να ταυτίζεται ο ακροατής με το τραγούδι μου»

    Γράφει η Μίνα Μαύρου Είναι η δεύτερη φορά που την συναντώ... Όχι ενόψει κάποιας εμφάνισής της, αλλά λόγω της κυκλοφορίας...

    Συνέχεια

    Ρούλα Τσέρνου: «Για να αγγίξεις την παραδοσιακή μουσική, χρειάζεται βίωμα, σκληρή δουλειά και ανοιγμένα αυτιά»

    Γράφει η Ιλένια Χρίστου Αν και χρόνια στο χώρο κυρίως του πολυφωνικού τραγουδιού και της παραδοσιακής μουσικής, παρά...

    Συνέχεια

    Αναστασία Χριστοφιλάκη: «Πορεύομαι πάντα με γνώμονα την καρδιά μου, όποιο κι αν είναι το τίμημα»

    Γράφει η Μίνα Μαύρου "Μακπουλέ", "Το ραντεβουδάκι", "...

    Συνέχεια

    Απόστολος Kαλτσάς: «Πρέπει να χτιστεί ξανά ο σεβασμός του πολίτη προς τους δημιουργούς, κι αυτό είναι θέμα παιδείας»

    Γράφει η Ιλένια Χρίστου Ο Απόστολος Καλτσάς είναι ένας από τους πιο αναγνωρισμένους μπασίστες...

    Συνέχεια

    Xάρης Μακρής: «Θέλω τα τραγούδια του ΑΛΜΠΟΥΜ να μπουν στα σπίτια του κόσμου»

    Γράφει η Μίνα Μαύρου «Άλμπουμ» έχει τίτλο η πρώτη του δισκογραφική δουλειά, η οποία...

    Συνέχεια